Ångrar och ångrar inte

Det har blivit stor uppmärksamhet i dag om en artikel som Mikael Sandström har skrivit. Mikael Sandström var under många år en av den förre moderatledaren och statsministern Fredrik Reinfeldts närmaste medarbetare. Tidigare i år varnade han i en debattartikel i DN för långvariga konsekvenser av den stora flyktinginvandringen förra hösten. Nu har han skrivit en ny  artikel i tidskriften Kvartal och i den artikeln ber han om ursäkt för att han, som en del av de personer som låg bakom politiken som var generös mot asylsökande, bidragit till att orsaka samhället dessa långvariga problem.

Kontentan av hans artikel är att han anser att de åtgärder som nu vidtagits och som är striktare i alla avseenden än tidigare borde ha vidtagits för länge sedan. Han ber också om ursäkt för och skäms över den mobbning som han bidragit till gentemot personer som ifrågasatte den då förda politiken.

Som om det vore planerat framträdde den tidigare statsministern Reinfeldt i kvällens Skavlan. Programformen är visserligen lättviktig och ska vara underhållande, men stunder av allvar finns naturligtvis där. Reinfeldt står fast vid sin övertygelse om att det är bra för samhället när människor från olika kulturer och med olika religioner möts och att det är positivt på sikt när fler människor kommer till Sverige. Detta helt enkelt därför att vi behöver bli fler människor här i landet om vi ska kunna behålla den sjukvård, barnomsorg, undervisning och äldrevård som vi har. Vi behöver vara fler i verksam ålder som med sitt arbete ska betala skatt och därmed betala in till den välfärd som vi vant oss vid.

Jag håller med honom. Och så länge åldersdiskrimineringen i samhället råder som inte låter personer i min egen ålder få arbeta och fortsätta bidra till samhällsbygget, så krävs det att vi fyller på med produktiva människor eftersom det föds för få barn i landet som det är nu, som senare ska axla försörjningsbördan för barn, unga och gamla.

Att det finns och kommer att kvarstå problem med integrationen efter förra höstens flyktingvåg är självklart. Men om jag försöker se tio-femton år framåt i tiden så är jag övertygad om att vi ser vinsterna av flyktinginvandringen. Problemen i dag med brist på bostäder och så vidare kommer att vara avklarade då och jag hoppas att vi om ett decennium eller så kan blicka tillbaka och konstatera vilken fart det blev på bostadsbyggandet och att så många kom som bidrar till fortsatt goda pensioner för mig och mina generationskamrater. För att ta ett exempel.

Jag nöjer mig med detta lilla inlägg i dag samtidigt som jag konstaterar att min dag har varit bra. Träning förstås på morgonen i de välbekanta maskinerna på Friskvårdskompaniet – någon gång ska jag ta mig för att pröva andra maskiner – och därefter sedvanliga göromål inför helgen. Sprinttävlingarna i norska Lillehammer kom jag in lite sent i, men fick ändå se semifinalerna och finalerna. Bra gjort av Calle Halfvarsson och Teodor Peterson som kom etta respektive trea och Hanna Falk som blev trea. I morgon får jag – kanske – bättre tid att följa skidtävlingarna som jag tycker är kul att kika på.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.