Något om inget

Jag ska inte skriva så mycket i kväll. Dagen har gått och den började okristligt tidigt. Men en lång dag kan vara innehållsrik. För mig har den dock bara gått. Lördagskorsordet i Dagens Nyheter och läsning av tidningarna tog sin tid. Vinterstudion med längdåkningen och den fina svenska framgången för herrarna samt Lindströms andraplats i skidskyttets sprint gladde.

Sedan har det bara varit kallt. Jag tittar ner på mina händer som småspricker i kylan och idogt småsvärande över kylan, som dock ändå inte är så farlig i förhållande till hur det kan bli och säkert blir senare på säsongen, låter jag dagen gå.

I morgon kommer det att mulna på och snö förväntas. Det är skönt om det blir en smula mindre kallt, Men snö och mulet kommer att dölja vad som finns ovan molnen. Jag förväntar mig nämligen att nu  under helgerna börja se en massa streck på himlen efter planen som passerar. Det så kallade tomteflyget från framför Storbritannien mot Rovaniemi ska väl börja komma igång nu.

Jag får ha koll på flightradar24.com i stället i morgon. När den trafiken är som mest intensiv handlar det ju om väldigt många plan som passerar det svenska luftrummet och ger pengar till statskassan. Alltid något när vi inte har något internationellt tomteland. Men kanske blir det så att det skapas ett sådant i Svansele så småningom. Fast det vore sannerligen bättre om Stoorn förverkligades. Den tror jag har större förutsättningar att få internationell berömmelse än en tomte som försöker konkurrera ut – eller komplettera – den finländske tomten.

Nej, nu blir det inte något mer. Ska än en gång låta mig roas av filmen Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Det blir tredje gången jag ser den och jag tycker fortfarande den är högst sevärd.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.