Ta höjd för Brexit

Det har varit en lugn och stillsam dag med – faktiskt – lite snöskottning. Det kändes i kroppen att jag behövde göra något och det kändes i kroppen när jag hade gjort det. Så slapp har jag alltså varit de senaste dagarna. Men att jag hållit mig tämligen stilla i dag kan ha att göra med ren självbevarelsedrift eftersom det verkar som jag fått en lindrig släng av den så kallade kristallsjukan, det vill säga yrsel. Jag har känt av det tidigare en gång och då var det så pass att jag fick avbryta träningen på Friskvårdskompaniet, men som det är nu så är det inte någon fara. Dock hoppas jag på att det går över fort nog.

Apropå detta så såg jag något om att Charlotte Kalla planerar om sin säsong efter den genomklappning, orsakad av hjärtflimmer, som hon utsattes för när hon tävlade i Finland härförleden. Det gör hon rätt i. Man ska lyssna på kroppen och det gäller i allra högsta grad för oss alla, men kanske inte minst för elitidrottare som på hennes nivå och i hennes idrott tävlar inte bara om ära och prestige utan även om pengar. Inget känns dock viktigare än hälsan.

I dag har jag kollat in flygtrafiken till Rovaniemi och Kittla, som ju ligger en bra bit norr om Rovaniemi. Det var mycket trafik. Ja, så mycket trafik att när jag var inne på sajten och tittade så var det flera plan som låg i så kallat väntläge och cirklade runt i väntan på att få landa. Planen från Bristol, London, Manchester och flera andra ställen i Storbritannien tar med sig tusentals och åter tusentals personer till julkommersen och julstämningen i norra Finland.

För något år sedan höll tomtelandet i Rovaniemi att gå i konkurs, men affärerna har ordnats upp och nu tycks allt fungera mycket väl igen. Tomtelandet där har ju mycket stor betydelse för hela staden Rovaniemi och har varit mycket avgörande för stadens tillväxt. Det är fascinerande.

En sak slog mig dock när jag satt och tittade på planens rörelser mot norra Finland. Jag funderar nämligen på hur denna väldigt populära destination ska ta höjd för det som kan tänkas inträffa när Storbritannien väl har lämnat EU. Då gäller ju inte längre den fria rörligheten för personer som ska till England och rimligtvis inte heller den fria rörligheten för britter som ska in i EU. Såvida inte förhandlingarna om vad som ska gälla efter utträdet ur EU ger andra lösningar. Kanske kan en fri lejd till Rovaniemi – och bara dit – förhandlas fram. Annars blir det väl omfattande pass- och idkontroller som måste ordnas. Kanske är det läge för de ansvariga i tomteregionen att börja lansera sig hårt i Tyskland, Frankrike, Nederländerna och andra länder för att kompensera det befarande bortfallet av brittiska turister.

Om vi håller oss kvar i Finland så skedde i går natt en oförklarlig skjutning rum i Imatra. En 23-åring sköt, som polisen anser och tror, slumpmässigt mot personer utanför en restaurang och dödade därmed tre kvinnor – en lokal politiker och två journalister. Mannen som sköt greps på platsen, men ingenting har hittills framkommit om varför han gjorde det.

Glädjande nog ser det just nu ut som om De grönas tidigare partiledare Alexander Van der Bellen vinner presidentvalet i Österrike. I alla händelser har, enligt samstämmiga uppgifter i flera medier, hans motståndare högerpopulisten Norbert Hofer erkänt sig besegrad. Den senare har haft ett litet försprång i opinionsmätningarna och hade hoppats på att få ytterligare skjuts i opinionen efter valet av Donald Trump som president i USA. Van de Bellen står för en diametralt annan politik än högerpopulisterna och faktum är att han vann också det tidigare valet i maj, men då väldigt knappt. Resultatet upphävdes och valet gjordes om till i dag. Nu ser det ut som om Van der Bellen vinner med klara siffror.

Min lilla förhoppning är att detta val – om resultatet står sig och trots att presidenten i Österrike inte har en särskilt avgörande roll i landets politik – signalerar en förändring av vindarna som länge har gynnat högerpopulistiska och högerextrema partier. Den draghjälp som många trodde att valet av Donald Trump skulle bli har kanske förvandlats till sin motsats. Om de som lockats av de enkla budskapen från populister om nationella och patriotiska och enkla lösningar på alla problem inte tidigare har sett det hos sina egna politiker så har Trumps kommentarer och agerande säkerligen öppnat ögonen för vad populismen hotar att ställa till med.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.