Flyg och stjärnfall

Tänk att jag redan har bokat in en resa till Luleå 26 augusti nästa år. Ja, kanske blir det ett kort besök i Luleå stad, men framför allt kommer jag att åka till flygplatsen. 26 augusti är nämligen den dag då Flygvapnet arrangerar sin stora flygdag. Och då vill jag vara på plats. Jag var där förra gången som arrangemanget förlades till F21 och hade stort nöje av att kika på planen som var där och på flyguppvisningarna.

Apropå flygvapnet så hoppas jag att F21 på torsdag kommer förbi och över Skellefteå. Det är ju en tradition att ett antal plan gör en liten turné i form av en julgran över orter i grannskapet. På torsdag är det dags för F21 att formationsflyga över orter i Norrbotten och vissa delar av Västerbotten. Som sagt – jag hoppas att Skellefteå finns med i färdplanen. Fast jag skulle förstås vilja veta ungefär vilken tid som de kommer förbi så jag kan ta bilen upp till Vitberget för att kunna fotografera härligheten.

Planen ser man ju om man ser upp. Nu i kväll har jag varit ut på balkongen flera gånger för att se upp. När vädret redovisades på SVT:s nyhetssändning klockan 21  – ja, väderleksprognosen kom väl vid halv tio ungefär – så nämndes att det i natt finns sällsynt goda chanser att se stjärnfall. När det blir eller är som mest intensivt så kan det bli uppåt 100 så kallade stjärnfall i timmen. Det måste vara mäktigt att se. Mina spaningar hittills har dock bara resulterat i att jag har sett tre, men det är tre fler än jag brukar se under kvällar och nätter när jag frekventerar balkongen för att ta ett bloss. Jag får väl kolla mer framåt natten.

I dag har regeringen äntligen sagt vad den tycker om planerna att eventuellt upplåta hamnarna i Slite och Karlshamn till det ryska företaget Gazprom som ska bygga en andra gasledning från Ryssland till Tyskland – Nordstream II. Regeringen konstaterar helt enligt vad Försvarsmakten redan konstaterat att en sådan upplåtelse skulle påverka vårt försvar på ett negativt sätt. Men det lite märkliga är att regeringen inte kan förbjuda Gotlands kommun och Karlshamns kommun att upplåta sina hamnar. Vad hamnarna används till och vilka som utnyttjar dem är helt upp till kommunerna.

Enligt uppgift kommer arbetet med Nordstream II att ge inkomster till dessa kommuner på omkring 150 miljoner kronor samt dessutom skapa en hel del arbeten. Det vill förstås kommunerna inte gå miste om. Men ändå lät det på de omedelbara kommentarerna från kommunernas företrädare som att de nog kommer att ta väldigt stor hänsyn till de försvarspolitiska argument som regeringen har förmedlat till dem. Så just i dagsläget ser det ut att luta åt att kommunerna säger nej till att det ryska företaget får använda dessa hamnar.

Säkert blir det också så att staten på något sätt kommer att stötta Gotland och Karlshamn med andra saker som en kompensation för de i så fall uteblivna inkomsterna. Fast varken kommunernas representanter eller försvarsminister Hultqvist och utrikesminister Wallström talade om någon kompensation eller ersättning. Så blir det naturligtvis ändå när socialdemokrater i regeringen avråder socialdemokrater i kommuner från ett engagemang som kan äventyra delar av det försvar som Sverige nu håller på att bygga upp.

Så har den tillträdande presidenten i USA, Donald Trump, nominerat sin utrikesminister. Det blev Rex Tillerson, vd och styrelseordförande i det gigantiska oljebolaget Exxon Mobil. Det är ett kontroversiellt val. Tillerson fick 2013 den största och finaste orden en icke-ryss kan få – den ryska statens vänskapsorden. Den fick han direkt av president Vladimir Putin och de båda är tydligen kompisar efter det att Tillerson för sitt företags räkning har gjort mångmiljardaffärer med statliga ryska oljebolag.

Nomineringen av Tillerson – och många andra av Trumps nomineringar – pekar med önskvärd tydlighet på att Trump har för avsikt att göra upp med den politik som hittills format USA och som inte minst under de senaste åtta åren med Barack Obama har varit gynnsam för USA:s utveckling. Under Trump kommer politiken att bli en helt annan både nationellt och internationellt. Hur det kommer att påverka världen utanför USA:s gränser återstår att se, men det är inte många – och definitivt inte jag – som tror att det går att driva ett land som man driver ett företag.

Avslutningsvis – glöm inte att rösta på team Norrlands bidrag i familjetävlingen om det bästa pepparkaksbygget. Gå in på Facebook-sidan The Theander Ginger bread contest och lägg er röst på dotter Moa och mig och vårt bidrag.

Min dag har varit god kan jag meddela. Detta trots att en besvärande hosta tycks ha drabbat mig så här på aftonen efter det att jag suttit i möte med Sunnanåfolket.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.