Missade bilderna

Det blev inte något inlägg här i går. Internetuppkopplingen försvann i början av kvällen och kom inte tillbaka förrän i morse. Jag må säga att det är väldigt frustrerande när sådant händer. Hela bostadsrättsföreningen stod utan uppkoppling i tio-tolv timmar och jag kan bara gissa att det var fler än jag som svor över detta. För min del var det inte något viktigt som skulle göras, men för många andra kan det handla om jobb som ska göras eller att andra tjänster ska utnyttjas som exempelvis boka läkarbesök eller något annat. De som är helt beroende av att internet fungerar blir helt ställda vid sådana här tillfällen. Jag får väl försöka ta upp det internt i föreningen. Det bör ju finnas någon jour som kan fixa till nätet.

Om tekniken inte var med mig i går kväll och under natten till i dag, så visade det sig att det inte blev särskilt mycket bättre i dag. Förkyld och en smula febrig som jag är tog jag mig ändå upp till Vitberget strax före elva i dag på förmiddagen. F21 skulle ju göra en överflygning som en julhälsning till oss västerbottningar. Jag var inte ensam där. Många kom dit för att se när planen passerade.

Jag hade min kamera med mig. Men tror ni inte att kameran spökade ordentligt för mig. Och det på ett sätt som den aldrig gjort tidigare. När jag satte igång den så tog jag – innan Gripenplanen kom – en bild på ett plan som passerade högt, högt över oss. Min erfarenhet från Flightradar24.com sade mig att det var ett plan som var på väg antingen från Los Angeles eller San Francisco till Dubai eller någon annat ställe i den regionen.

Så kom F21. Elva plan i en julgransformation. Mäktigt. Men kameran var svart och texten ”Lagring pågår. Var god vänta” dök upp. Det har aldrig hänt tidigare! Så jag fick inte någon eller några bilder. Att i det läget fumla upp mobilen innanför jackan och ta en bild med den var ju inte att tänka på. Inte heller på att ringa F21 och be flygledningen att beordra planen att göra en sväng till över Skellefteå. Kamerastrulet gjorde mig besviken, men jag var ändå glad över att ha sett överflygningen. Väl hemma igen tog det en god stund innan jag fick ordning på kameran igen. Utan att klura ut vad det var som hade hänt.

Det jag så här i efterhand funderat på är om de elva planen flyger i formation hela tiden. 10.50 passerade de Skellefteå. Jag gissar att de startade 12-13 minuter tidigare. Sex minuter efter Skellefteå körde de över Piteå och efter ytterligare fyra minuter Luleå. Sedan flög de över Boden, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Överkalix, Kalix, Råneå och tillbaka till Luleå där de landade 11.57. En ordentlig sväng som klarades av på i runda slängar en timme och 20 minuter. Inte dåligt. Även om det går fort mellan orterna så kanske piloterna hann med något annat än att hålla formationen. Vad vet jag?

Uppenbarligen sker det just nu en viss evakuering av civila från östra delarna av staden Aleppo i Syrien. Ingen vet hur många som finns kvar där. Ingen vet hur många som aldrig kommer därifrån. Ingen vet hur många som har dödats och skadats i det inferno av död och förödelse som den syriska Assadregimen och Ryssland genomfört. Ingen vet vad som händer med de oppositionella som kämpat mot de ryska, iranska och syriska regeringsstyrkorna. De försvinner bara. Dödas.

Rapporteringen från området sker helt på regeringen Assads villkor. Sverige radios korrespondent Cecilia Uddén har blivit deporterad från Syrien anklagad för ”osann rapportering” eftersom hon, liksom alla andra journalister på plats och i grannländerna, på distans tvingas intervjua bloggare och andra som är och har varit instängda i östra Aleppo. Ingen journalist har ju släpps in i området och förmodligen är det väl inte heller någon journalist som skulle ha vågat ta sig in i området under den kraftiga beskjutningen och intensiva bombningen för att se förödelsen med egna ögon och direkt prata med de boende.

Cecilia Uddén var först i Damaskus, men fick tillåtelse av regimen att åka till Aleppo. Där fick hon emellertid inte lämna hotellet utan möttes av beskedet att hon skulle deporteras. Nu är hon i Libanon.

Stillsamt kan man fundera på hur länge kriget i Syrien ska pågå. Då och då sätter jag mig ner för att ”säkra” alla de inlägg som jag har gjort på bloggen sedan den startade i oktober 2010. Jag är på andra halvåret 2012 nu och jag skrev väldigt mycket om Syrien då. Redan då kritiserade jag starkt Ryssland för inblandningen i kriget och funderade på hur i hela världen man skulle få ett stopp på striderna och det konsekventa mördandet av civila som av regimen antogs vara oppositionella. Tusentals och åter tusentals civila har också blivit offer för regeringssoldater som agerat åklagare, domare och skarprättare vid checkpoints eller vid raider som gjorts i bostadsområden.

I mars nästa år har kriget hållit på i sex år. Kommer det att finnas någon fred i landet då? Hur kommer den i så fall att se ut? Kan al Assad sitta kvar som landets ledare? Eller blir det någon annan lakej till den ryske presidenten Vladimir Putin? Vem eller vilka ska bygga upp landet igen? Hur ska det undertryckta hatet mot regimen och dess soldater som finns hos stora delar av befolkningen hanteras? Många vill och kommer att försöka hämnas. Vilka länder finansierar den raserade infrastrukturen? Vilka länder kommer att finansiera nya bostäder åt alla de miljoner som bombats ut till flykt inom landet eller till andra länder?

Freden kommer inte att bli lätt att åstadkomma. Dessvärre befarar jag att det kommer att ta decennier innan situationen kan sägas ha blivit normaliserad till en nivå som rådde innan president Assad bestämde sig för utrota oppositionen. Och med normaliserad menar jag en trygg vardag för invånarna. Helst med en fungerande yttrandefrihet.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.