Julen börjar kännas

Det regnar ute. Flera plusgrader. Till och med jag, som inte alls gillar vintern, tycker att det skulle ha varit mycket bättre om det varit någon minusgrad så att nederbörden kommit i form av snö. Visserligen har vi snö och den som finns klarar nog ytterligare någon dag med plusgrader. Men ändå. Mer snö vore önskvärt. Regn så här års känns tokigt och fel.

Det var ju i och för sig inte så länge sedan som någon mindes att det var varmare på nyårsaftonen än det var på midsommaraftonen. Så nog har det hänt något med klimatet som får märkliga konsekvenser på vädret. Vi kommer säkerligen att få känna av både det ena och det andra framöver i sådana märkligheter. Extremer åt alla håll.

Känner ni att det börjar dra mot jul? Jodå. Det är mycket folk på stan. Åtminstone när jag var där under tidig eftermiddag. Lite gruvade jag mig för vad som skulle hända några timmar senare när vi skulle upp till Solbacken för att handla. Döm om min förvåning, men det var inte alls så mycket folk i rörelse där. Det är betydligt mer på Maxis pensionärsdagar, tisdagar. Det gjorde mig en smula konfunderad över hur det kunde vara så. Å andra sidan är det nog många som är hemma och stökar. Det brukar ju vara mycket som ska hinnas med.

Dock inte hemma hos oss. Inför första advent åkte de två elljusstakarna fram och ställdes i fönstren. Julduken har jag inte hittat i år, så det blir ett begränsat pynt. Men julen känns förstås av ändå. Jag har skickat iväg julkorten och även fått några. Att skicka julkort är väl också det något som är på upphällningen. Förr om åren var det mycket vanligt och jag vet inte hur många som skrevs inför varje jul. Nu är det bara ett 20-tal som gäller för mig.

Julhälsningarna framförs ju på annat sätt nu. Via de sociala medierna. Det gör mig stressad. När är bästa tiden att önska god jul? För det är väl bara god jul som ska önskas? Att skicka iväg en nyårshälsning hinns ju ändå med på dessa snabba plattformar. Jag har noterat i mitt Facebookflöde att en mängd vänner redan börjat önska god jul. Och det stressar mig, som sagt. Självklart önskar man ett ”detsamma”, men när ska jag själv skicka ut min önskan om en god jul till mina vänner? Nu, senare i veckan eller rent av på själva julafton? Närhelst man gör det kan det ju rimligen inte bli fel, tänker jag. Men jag vill ju inte heller bli sist och framstå som om man nästan glömt bort att det är jul.

Det får väl bli som det blir.

Nu i kväll har ytterligare ett terrordåd ägt rum. Denna gång i Berlin. En lastbil körde rakt in i en julmarknad. Minst nio personer har dödats och ett 50-tal personer uppges ha skadats. Det är andra gången i år som ett sådant attentat äger rum. På Frankrikes nationaldag 14 juli var det en lastbil som körde rakt in i folkmassorna och dödade 86 personer.

Tydligen har både IS och al-Qaida uppmanat sina anhängare att använda lastbilar för sådana här dåd. För att döda och störa och skapa osäkerhet. Det är fruktansvärt och hemskt på alla sätt.

Sordi läggs på julstämningen. I Tyskland och på andra håll. Det är en dyster tid vi lever i, även om det alltid förekommit terrordåd i de europeiska länderna. Röda brigaderna i Italien i slutet på 70- och början på 80-talet. Baader-Meinhof i Tyskland. IRA i Storbritannien. Deras härjningar och deras dåd har i mycket fallit i glömska, men den terrorn var precis lika fruktansvärd och avskyvärd som dåden i dag är.

Stillsamt kan jag fundera på om dåtidens terror var mer acceptabel – eftersom det var italienare som slog till mot det italienska samhället, tyskar som slog till i Tyskland (bland annat) och britter som dödade och skadade i Storbritannien. Dåden som IS och al-Qaida utför styrs av krafter utanför Europa. Är det därför vi anser dem vara farligare?

Jag bara frågar.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.