Fina nyheter för Skellefteå

Vilka härliga nyheter som serverades i dag i Skellefteå. Landningsbanan på Skellefteå Airport, eller Falmark som flygplatsen fortfarande heter i folkmun, ska byggas ut från 2.100 meter till 2.500 meter. Och så – framför allt – kommer Norwegian att etablera sig i Skellefteå. Det blir tre turer om dagen fram och tillbaka till Stockholm.

Den satsningen kostar pengar för Norwegian, men den kommer garanterat att löna sig. Flygbolaget gör inte en sådan här satsning om det inte tror att det kommer att betala sig inom en inte alltför avlägsen framtid.

Det som gör etableringen så spännande är att Norwegian, som under en tid var en tuff uppstickare på marknaden, nu har ett etablerat nät med flyg ut till många platser i Europa och till USA och Asien. Precis som den nuvarande operatören SAS. Detta innebär att Norwegian med sin utpräglade lågprispolicy kommer att bli en mycket allvarlig konkurrent till SAS på den här linjen till och från Stockholm. SAS har ju ännu inte – fastän bolaget är på god väg – lyckats få ned priserna till den nivå som lågprisbolagen har. Intresset har väl inte heller varit så stort på destinationer där SAS varit ensamma.

Lägre priser rent generellt kommer att innebära att fler kommer att flyga när förbindelserna blir fler. Den nya etableringen innebär även möjligheter för turistnäringen i Skellefteåregionen och södra Lappland. Genom att ett lågprisbolag som Norwegian etablerar sig blir det förstås billigare för potentiella turister att ta sig till den här regionen. Etableringen kan också få som konsekvens att flygplatsen, särskilt efter utbyggnad av landningsbanan, kan locka researrangörer att bättre utnyttja Skellefteå för sin chartertrafik.

Nu får vi hoppas att SAS behåller sin nuvarande trafik på Skellefteå. SAS står ju inför nya stora besparingar och det är fullt tänkbart att SAS i det läget och inför – eller strax efter – etableringen av Norwegian i Skellefteå väljer att dra in någon eller några dagliga turer. Dock bör det i slutändan ändå bli så att antalet flygförbindelser per dag till och från Skellefteå ökar i förhållande till vad som gäller i dag.

Att landningsbanan förlängs till 2.500 meter är också positivt. Eftersom bredden är 45 meter finns det möjligheter även för stora plan att vända på banan. Men det vore kanske även en idé, när och om planerna på en framtida rymdhamn blir mer konkreta, att redan nu förbereda för ytterligare utbyggnad av landningsbanan med 500 meter samt även förbereda för en taxibana. En sådan ytterligare utbyggnad ligger långt fram i tiden, men det kan inte vara helt fel att redan nu göra en förprojektering samt undersöka alla andra faktorer som kan påverka en sådan satsning positivt eller/och negativt.

Förutom nyheterna på flygfronten för Skellefteås del var det förstås glädjande att SAIK vann mot Malmö i SHL i kväll.

Min dag innebar att jag för första gången på ett tag körde ett träningspass på Friskvårdskompaniet. Min förkylning är envis och efterhängsen, men i dag kände jag mig så pass kry att jag vågade mig på ett lättare pass. Förhoppningsvis blir jag ännu lite bättre till fredag när i så fall sista träningspasset före jul ska klaras av. Om man tränar hårt eller lätt spelar kanske inte så stor roll. Det är i alla fall kul att möta de bekanta ansiktena där och prata bort en stund.

Annonser

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.