Nu förstår jag!

Tro det eller inte, men jag har gjort en observation i dag. Kanske har ni också noterat detta fenomen. I alla händelser vill jag berätta vad jag sett och lagt märke till hela dagen.

På den ena bensinstationen efter den andra där det finns tvätthallar var köerna till biltvätten långa. Det var de under förmiddagen och det var de under eftermiddagen. Märkligt tycker jag som oerhört sällan tvättar bilen under vintern. Det är som inte någon idé när bilen omedelbart blir skitig igen. Bättre att låta den gro igen och ta allt på en gång framåt vårkanten. Det blir som att få en ny bil då.

Men kanske är det så, tänkte jag, att folk vill ha bilen ren om de ska fara iväg till sina föräldrar, till annan släkt eller kanske bara till bekanta. Det är ju helt i sin ordning. Ett glatt och förväntansfullt sällskap som kommer i en glänsande bil för mat och samvaro under julaftonseftermiddagen och -kvällen.

Kanske finns det någon sådan tanke bakom köerna till biltvättarna. Men det var nog något annat som spelade en större roll. För när jag tankade min bil (för att komma till pumpen var jag tvungen att korsa kön till tvätten) kom en tidigare arbetskamrat fram. Det var länge sedan vi sågs och vi pratade en stund. Sedan sa han att det här var det bästa han visste under en sådan dag som det var. Dagen före julaftonen. Att sitta ensam i en lång kö för att tvätta bilen. Vi önskade varandra god jul och gott nytt år och så gick han och satte sig i sin bil. I sin ensamhet. Jag betalade och for hem.

Men slanten hade ramlat ned. Än längre ned hamnade den senare när jag på nyheterna hörde att kvinnorna jobbar så mycket mer än männen inför julen. En kvinna sa att mannen fixar granen och sedan tycker han att han gjort sitt. Många andra kvinnor här i Skellefteå skulle kunna komplettera med att ”mannen tvättar bilen och sedan tycker han att han har gjort sitt.”

Det var alltså därför som köerna var så långa till biltvättarna. Männen hittade på något nödvändigt som en biltvätt mitt i julstöket och så drog de iväg för att hämta andan en stund och komma bort från förberedelserna inför helgen under någon eller några timmar. Om det är någon kvinna som läser det här och inte riktigt tror på mannens utsago om att det verkligen var långa köer, så kan jag intyga det. Trots att min bil är skitig.

I alla fall hoppas jag allas jular blir fina och att alla är snälla mot varandra. Nog tycker jag att alla förtjänar en fin helg och jag tycker inte att det gör någonting om bilarna blir smutsiga i det slask som förväntas. SMHI har ju siat om att det blir snöblandat regn och därefter snö som kanske blir till en eller två decimeters djup. Då blir det slaskigt på vägarna. Men köerna till biltvättarna uteblir säkert ändå. Det är ju då inte längre dagen före julaftonen.

Och med detta sagt kan jag konstatera att dagen varit intensiv och givande. Ett pass på Friskvårdskompaniet på morgonen och sedan full fart med än det ena och än det andra. Det är väl så det ska vara om det ska vara bra. I kväll blev vi nerbjudna till grannarna Tord och Ann-Charlott för ett par trevliga timmar med gott samtal.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.