Nu är bygget rivet

Nu är vi i Sundsvall och hos dotter Moa. Som alltid så roligt. På vägen ner – resan gick bra och vi tog det lugnt – förvånades jag över att det var så lite snö. Hela vägen ner till Sundsvall. Det är ju närmast barmark och det gör mig fundersam. Visst – det är åtminstone tre månader kvar av vintern och det hinner komma mycket snö om vädergudarna är på det humöret. Jag är också vagt medveten om att vintern har försenats de senare åren: snön och kylan kommer allt senare tycks det som. För inte så länge sedan hörde jag att vintern faktiskt blivit två månader kortare. Det är väl de månader som har gått.

Ni som följer mig eller åtminstone någon gång under vinterhalvåret har läst mig vet att jag avskyr vintern. Snön och kylan är något som jag undviker att ge mig ut i, men när man sitter så här på vägen ner i 40 mil och nästan inte ser snö, så saknar jag den faktiskt. Det ska banne mig vara snö så att åtminstone gräset täcks. Vi får väl tro att den har kommit när vi snart är åter.

Väl hos Moa var det första jag kollade vårt vinnande bidrag till pepparkaksbyggetävlingen nyligen. Jag har ju sett vårt, läs Moas, bidrag. Men att se det i verkligheten var något annat. Sjöjungfrun var ju stor. Vi hade inte något måttband, men kanske man får en uppfattning om storleken på den här bilden.

DSC03649.JPG

Nu är dock bygget rivet och i betydligt mindre bitar. Så mycket har vi inte ätit än eftersom dottern har trakterat oss med pizza, egenhändigt gjord ostkaka (enligt recept från Hälsingland förstås) och saftsås samt ekologisk julmust.

Mätta och glada ägnar vi oss åt tv-tittande, samtal och trevligt umgänge under vilket vi då och då blandar in farbror Google i.

I morgon fortsätter färden ner mot Arlanda varifrån vi drar till Kairo.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.