En dag på resande fot

Så är vi i Kairo. Det var en behaglig resa även om det skumpade lite bitvis över södra Sverige. Det var väl stormen, kan jag tänka. Mellanlandning i München och där fick gott om tid innan planet till Kairo gick. Vi hamnade i den nya terminalen och blev imponerade av hur fint det var. Längst bort i terminalen var det ett ordentligt område där man kan sitta avskilt och arbeta, om man vill det. Eller bara slappa i sköna fåtöljer. Något jag aldrig tidigare sett var att de också hade två så kallade napcubs. Det var små rum där man för någon summa kan gå in och vila/sova mellan lakan. Det såg väldigt fräscht ut och jag kan tänka mig att dessa små rum också används av människor som varit uppe länge och har ett par timmar över innan nästa flyg går. Vem som byter lakan och städar har jag inte en aning om, men det fungerar säkerligen bra.

Båda planen som vi åkte med var fullbokade och det är ju kul för flygbolaget. Den här gången använde vi Lufthansa eftersom mellanlandningen var i München. Flygplatsen i Frankfurt har jag besökt ett par gånger och att byta plan där är något som jag helst undviker. München var däremot helt ok.

När vi kom till Kairo fick vi verkligen en överraskning. Tvillingarna Maya och Ramy var där och mötte oss. Det hade vi verkligen inte förväntat oss. Som vanligt blev bilen vi åkte med helt full och för att få plats med allt och alla fick i alla fall jag sitta med en stor väska i knäna i framsätet. Bilbälte? Krockkudde? Nej, det fick klara sig med väskan om något skulle ha hänt. Det gjorde det nu inte. Men trafiken är lika spännande att vara ute i som det brukar vara. Jag kan ha fel, men när det är ett år mellan gångerna som vi är här så får jag intrycket av att det är mycket mer trafik från gång till gång.

Så är det definitivt i det område strax utanför Kairo där vi tillbringar våra dagar. Det byggs och byggs här och allt fler människor flyttar hit, så en självklar konsekvens av det är förstås att det blir mer trafik. Det ska bli lite intressant att se hur det ser ut i dagsljus. Men kvällen ägnades åt ungarna. Vi har ju prylar med till dem och några fick de redan i kväll och då skulle det lekas med dem.

Men nu blir det nog gonatt snart. Det var ju en mycket tidig morgon och gissningsvis är det en god idé att vara någorlunda utvilad till i morgon bitti när två treåringar går igång. Det är småtufft att hålla deras tempo.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.