Slipper kylan

Jag måste säga att jag är glad över att vara här nere i Egypten och i Kairo ytterligare en tid. Jag kikade lite på vädersajten Weatherpal och ser att det senare i veckan kan bli lite kallare än 20 grader hemma i Skellefteå. Sådan kyla gillar jag inte och mitt ogillande börjar långt tidigare. Redan vid minus tio eller så kan jag tycka att det är för rackans kallt. Det jag hoppas på är att det inte blir alltför många eller långa sådana kalla perioder under resten av januari och februari när vi väl är hemma.

Förra gången vi var här – för ett år sedan – kom vi hem vid den här tiden och då var det en sådan där väldigt kall period med neråt 30 grader vill jag minnas. Det blev en stor omställning.

I och för sig är det inte särskilt varmt här. På kvällarna. Men det har i alla fall inte varit under tio grader varmt, så jag tycker att det är ganska behagligt ändå. I dag var det en väldigt fin dag och jag kunde inte låta bli att bränna mig i ansiktet – igen. Kavajen åkte av och jag kavlade upp ärmarna och satt så i några timmar för att riktigt känna värmen gå in i kroppen. Jag var helt ensam om detta tilltag ända till en egyptisk man, som länge tittat skeptiskt på mig, också tog av sig och satt i bara skjortan.

Det är tydligt att gott beteende kan sprida sig. Alla andra sitter i den varma solen – om än luften i vinden kan kännas en smula kylig – med dubbla tröjor och gärna någon varm jacka ovanpå dem. Fast jag tyckte förstås att det var en riktigt fin och varm sommardag i Norrland.

Ungarna då? Jodå, det är dagligen full fart på tvillingarna. Vi hade köpt med oss två set med stickers (klistermärken) till dem. Ett var till dem med lite olika motiv. I dag fick de öppna dessa små paket och med 500 stickers i varje upptäckte vi ganska snabbt att det nog inte var så bra presenter. Jag tycker att det är klistermärken lite varstans, men det är väl bara till att gå runt och plocka bort dem så småningom.

Jag kan också berätta att jag än en gång varit ute och kört bil. Nu i mörker. Med en fungerande lykta. Det gick bra det också.

Ja, mer än så här blir det inte i dag. Kanske hoppar jag över att skriva någon dag eftersom dagarna är sig lika och jag inte alls följer med i nyhetsflödena härifrån och därför inte heller kan ge mig till att kommentera vad som händer hemma i Skellefteå, i Sverige eller ute i den stora världen.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.