Ovanlig aktivitet

Det som varit mest påtagligt i dag – för mig i alla fall som är intresserad av vad som rör sig i luften – var den intensiva trafiken med helikoptrar över området. De for fram och tillbaka på ganska låg höjd och det var stora militära helikoptrar som det handlade om. Det påminde lite om hur det var när vi var här 2012 och den dåvarande tidigare presidenten Hosni Mubarak satt fängslad och ställdes inför rätta. Också då for det en massa helikoptrar över området och då sades det att han och andra fördes från det sjukhus där han vårdades till det område där rättegången hölls.

De helikoptrar som surrade över området i samband med revolutionen 2011 var definitivt mer hotfulla på något konstigt sätt trots att det var samma typ av helikoptrar. Men det var väl för att situationen var som den var då för snart sex år sedan.

Nu är det inte, såvitt jag känner till, några sådana orsaker. En person som vi frågade trodde att den livliga trafiken kan ha att göra med att situationen i Sinai, där extrema våldsamma rörelser har många aktiviteter, kan ha hårdnat. Men det var bara en spekulation. Ingen utanför militären och förmodligen i så fall bara de direkt inblandade vet något bestämt. Är det något som talar mot eller anses vara negativt för staten och presidenten, så står det inte precis i tidningarna eller rapporteras om i andra medier.

Hur som helst tyckte jag att det var ganska kul att kolla in alla dessa flygande maskiner. Området Rehab där vi är ligger ju också ganska nära flygplatsen och det är många plan som flyger över området när de antingen startar eller är på väg in mot medvindslinjen för att så småningom landa. Också de maskinerna försöker jag kolla in. Det finns ju tidvis inte så mycket annat att göra.

Jag låter mig glatt imponeras av tvillingarna. De snackar arabiska med föräldrarna och andra men går enkelt och utan en sekunds tvekan över till engelska när de ska prata med mig. Innan vi for hit hade jag mina tvivel om att jag skulle förstå dem särskilt väl, men de tvivlen undanröjdes snabbt. Dessutom tycker jag att de bara under den vecka som vi har varit här har fått fler engelska ord som de kan använda. Det gläder mig.

Normalt somnar de lätt, de små liven. Men i kväll vet jag inte vad som hände. Det var tyst en stund, men så hördes de av. De hade inte somnat. I stället blev det till att ta upp dem och sätta dem i knät. Och så pratade de och berättade om vad de sett. De ville på något sätt få det bekräftat. Lite sent på kvällen är det ju inte läge för kittel och bus så att man jagar upp dem utan det blev ett stilla samtal och konfirmerande av dagens händelser. Det var mysigt.

Tiden går så fort. Om en vecka vid den här tiden är vi på väg mellan Zürich och Stockholm och snart är vi åter i den svenska vardagen. Då blir det väl till att använda Skype för att hålla kontakten med ”våra” små tvillingar. Det är inte illa det heller, men klart sämre än att vara nära dem.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.