Över generationsgränserna

I dag var det en sådan där dag igen när jag kunde sitta i skjortärmarna. Det kändes gott och skönt. Nu så här mot kvällningen känns det än bättre efter att ha haft kontakt med folk hemmavid som säger att det har snöat – och kanske snöar – duktigt. Mycket skottning har det varit i alla fall. Jag har ju kollat på sajten WeatherPal och enligt den ser det ut som om snön skulle komma först framåt helgen. Det rör mig i och för sig inte så mycket. Hur vädret är hemma är något som jag får tackla när jag väl är där.

På nyheterna ser jag att Stina Nilsson tycks få sitt riktiga genombrottsår den här säsongen. Om man nu kan uttrycka sig så. Hon vann i dag och leder Tour de Ski. Verkligen inte illa. Kul också att det gick bra för Charlotte Kalla och Marcus Hellner.

När jag är här nere i Kairo så blir jag inte så väldigt engagerad i saker och ting. I dag har jag länge ägnat mig åt att studera människorna som varit runt omkring mig. Det är alltid intressant och det är detsamma varhelst man befinner sig. Folk är som folk är mest. Det är barn som leker och härjar runt, ungar som grinar, ungar som inte lyssnar på sina föräldrar och föräldrar som hanterar situationerna på helt olika sätt. Det är medelålders folk och det är äldre människor som rör sig i lite olika tempon.

Vanligt tycks vara att yngre par tar med sig sina äldre – om det nu är egna föräldrar eller svärföräldrar – ut. Då sitter flera generationer runt borden. Det ser man inte så ofta i Sverige, men det ser bra ut. Känns rätt på något sätt. I Sverige är vi ju vana vid att äldre ska bo i sina boenden och dit kommer de yngre och hälsar på. Jo, jag vet att det är en väldig generalisering och att det inte alls är så överallt och för alla. Men nog förekommer det. På något sätt känns det som om respekten för de äldre är större här, trots att halva befolkningen är under 30 år.

Jo, jag måste berätta en annan liten sak. På klubben är den mest frekventerade restaurangen, om man kan kalla den så, Arabiata. Falafel, kaffe och te har varit den stående beställningen när man sitter där och kikar på folk. I går upptäckte vi att de numera också säljer min favorit Oum ali. Två sådana och två stora kaffe för 36 pund är ett mycket facilt pris och allra helst med den kurs som egyptiska valutan har för närvarande. För ett år sedan fick du i runda tal 80-90 pund för en svensk hundralapp. I dag får man 170–180 pund för den hundralappen.

Ja, mer finns väl inte att berätta härifrån för den här gången.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.