En lärdom i dag också

I dag presenterade Landsbygdskommittén sitt slutbetänkande. Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht tog emot utredningen som faktiskt är lite speciell mot bakgrund av att alla åtta riksdagspartierna är överens om alla de totalt 75 förslag som läggs fram, Ja, Liberalerna har reserverat sig mot ett av förslagen, nämligen inrättandet av en myndighet som ska klara servicen i glesbygden.

Det tar lite för lång tid att gå igenom alla förslag. Men det stora är att 10.000 statliga jobb ska flyttas ut i landet. Gissningsvis hamnar långt ifrån alla dessa jobb i det som karaktäriseras som glesbygd. Men det är ändå positivt att fler statliga jobb hamnar ute i landet. Bra är också att kommittén är överens om att reseavdragen ska förändras och i framtiden grundas på avstånd. En sådan förändring skulle spara 1,4 miljarder kronor åt staten.

En halv miljard av dessa pengar ska i stället slussas ut till 23 glesbygdskommuner. Pengarna ska användas till finansiera lägre arbetsgivaravgifter i dessa kommuner och en avskrivning av studielån för akademiker som bor och verkar eller flyttar till dessa kommuner. Jag tycker att det är bra förslag. Det kommer att betyda mycket för ”våra” när liggande kommuner Norsjö och Malå. Lycksele, Arvidsjaur och Arjeplog får nog också räknas dit. Gissningsvis kommer dessa åtgärder, om de blir verklighet, att underlätta framför allt rekryteringen av personal till såväl offentlig som privat sektor. Lägre arbetsgivaravgifter kommer också att bli en stimulans för näringslivet.

Nog om det. Dagen här har varit bra. Jag startade för ovanlighetens skull med att ta en ordentlig promenad på fyra kilometer. Jo, jag vet att det var exakt så långt eftersom jag gick fem rundor på 800-metersbanan på klubben. Det var skönt. Sedan har det varit lugna gatan. Jag har sett det som man hört talas om ibland – nämligen en lös hund som jagade upp en kringströvande och vild katt i ett träd. Det såg lite lustigt ut och jag ville ju inte på något sätt försöka lägga mig i. Jag bara tittade på och konstaterade faktum.

En sak har jag också fått lära mig. Många bilar som är parkerade har vänster vindrutetorkare uppfälld. Jag har inte förstått vitsen med det. Förr om åren har jag sett att bilarna fäller upp båda vindrutetorkarna men det berodde på att de inte ville att gummit skulle smälta mot glaset under heta sommardagar. Det här med att fälla upp bara en torkare har känts halvt mystiskt.

Men så är det att bilägarna betalar en man som varje dag – int tvättar – men väl torkar av bilarna så att de inte är skitiga. I den här luften lägger sig annars snabbt ett lager av damm över bilarna som gör att de ser skitiga ut. När mannen har torkat av bilen fäller han upp vindrutetorkaren som ett tecken på att han utfört arbetet. Bilägarna betalar honom kontant en gång i veckan, var fjortonde dag eller en gång i månaden – vad helst som de kommer överens om.

I dag tog vi tvillingarna ut för att äta Kosheri. Det finns en restaurang i souken som – vad jag förstår – enbart serverar och säljer denna rätt. Makaroner, spagetti, bönor och annat samt lite såser som kryddar till det. Rätten är billig och det är många egyptier som käkar den. Som hämtmat är kosheri både nyttigare och bättre på alla sätt än så mycket annan fastfood.

Och mer än så blir det inte i dag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.