Shopping

Dagen har inte varit så där väldigt strålande när det gäller solskenet och den värme som solen ger. Det var nog bra för min del eftersom jag håller på att ömsa skinn på näsan. Den tog lite stryk av solen de första dagarna, vilket man får plikta för nu. Dock det är övergående. I morgon lär det bli fint väder igen och då är det säkert många som är ute. Fredagen är ju ledig dag för de flesta.

Men inte för alla dem som jobbar i affärerna och på andra serviceställen. Ledigheten är förunnad dem som jobbar i statliga företag och på statliga organisationer och kontor samt banker och sådana ställen. I affärerna är det full fart. Ja, de är inte öppna så där väldigt tidigt, men å andra sidan har de öppet väldigt länge på kvällarna. Eller nätterna kanske man kan säga. Det är inte ovanligt att du kan gå ut och köpa vad du behöver vid ett- eller tvåtiden på natten.

Så sent är inte vi ute. Tvärtom. I dag tog vi en promenad till det största köpcentret i området och då – vid tiotiden – var inte alla affärer öppna. Men de öppnade lite undan för undan och det blev läge för shopping. Nu var det inte precis jag som ledde jakten på fynd av olika slag. I stället stod jag snällt utanför de utvalda affärerna och kollade in alla andra som var ute och handlade.

Som jag sagt tidigare är folk som folk överallt. Intresset för kläder och andra varor är precis lika stort här som hemma. Och precis som hemma tycks det mest vara kvinnor som står för shoppingen. Jag vet inte varför det är så.

Det blev en kort uppdatering det här. Men när det inte finns något annat att skriva om än väl kända köpbeteenden, så får det väl bli så.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.