Dålig beredskap

Nu känns det som att jag måste börja ta mig samman. Eftersom jag varit en smula krasslig sedan vi kom hem från Kairo har vare sig lusten eller orken riktigt funnits där. Det påverkar ju också motivationen. Men pappershögarna på skrivbordet börjar bli alltför höga och det finns räkningar som ska betalas, som jag inte riktigt har koll på var de är. Det är med andra ord dags för en dag med lite hemmaadministration och den planerar jag för på söndag. Det känns lämpligt.

Dagen har varit relativt bra där den mesta kraften ägnades åt att fixa tvätten efter resan. Nu är allt rent och det som skulle strykas har blivit struket. Jag finner faktiskt ett visst nöje med att stryka kläder. Det ger tid åt tankar, som man annars inte tycker sig ha tid att släppa fram. Jag upplever det som en kreativ tid där vid strykbrädan. Att man dessutom omedelbart ser resultatet av sitt arbete gör inte saken sämre.

Redan nu finns en artikel på DN:s webbsida som troligtvis återfinns i papperstidningen i morgon. Det är en intressant artikel och den handlar om vår bristande beredskap för att klara kriser. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, ska i vår gå ut med en informationskampanj som ska syfta till att hushållen skaffar sig en bättre beredskap. En samhällskris kan ju faktiskt inträffa när som helst.

Målet för kampanjen är att så många hushåll som möjligt åtminstone ska bli medvetna om vad som kan hända om vi blir utan värme, vatten och el i flera dygn. Bara genom att läsa artikeln bidrog till att jag fick en aha-upplevelse. Ett så kallat stormkök har jag (någonstans), men jag har ingenting att elda det med. Konserver och livsmedel med lång hållbarhet är det väl si och så med. Vatten har vi inte lagrat på något sätt. Tändstickor äger vi inte, men som rökare har man ju alltid flera tändare runt om i huset. Värmeljus har vi. Svårare blir det väl med hygienen. Att inte kunna spola i toaletten skapar ju rimligtvis ganska snart ett problem; i synnerhet om man inte har lagrat vatten i någorlunda mängder. Den personliga hygienen får man nog göra stort avkall på. En radio som går på batterier måste ju rimligen också finnas, så man får möjlighet att få information.

Kampanjen från MSB ska bli intressant att följa och det ska bli än mer intressant att se hur många som uppgraderar sin beredskap. Jag kan mycket väl tänka mig att redan nu i vissa stycken förbättra den beredskap som för vår del är usel.

Nu ska vi ju inte tro att allt går så illa. Men kriser kan inträffa och vi måste nog vara medvetna om att vi står oss ganska slätt om inget fungerar. Tänk bara på vilken stress som skulle uppstå om inte telefoner och paddor längre kan laddas. Vad skulle vi göra då? Och hur skulle vi kunna klara vardagen om vi inte kan googla på vad som gäller?

Ibland känns det faktiskt helt OK att inte vara den som hela tiden ligger i spetsen när det gäller tekniken utan fortfarande tycker sig klara vardagen och dess små stötestenar hyfsat genom den erfarenhet man trots allt besitter. Dock är det inte heller tillräckligt om en kris inträffar och blir långvarig, det vill säga räcker i flera dygn.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.