Gala och köbildning

Kvällen har tillbringats framför TV:n där Idrottsgalan sänds. Ja, sändningen är inte slut och det återstår väl att se vilken idrottare som tilldelas Jerringpriset. Just det priset sägs ju vara folkets pris till den idrottare som allmänheten anser ha gjort de bästa prestationerna under förra året. Gissningsvis blir det Sarah Sjöström som för tredje året i rad får priset. I alla fall låg hon bäst till i går. Om hon får priset än en gång skriver hon historia. Ingen idrottare har tidigare fått detta folkets pris tre år i rad.

Galan i år tycker jag har varit bra. Inga forcerade och framkrystade skämt utan god underhållning och en återkommande påminnelse om det sportår som varit. Många goda prestationer i en lång rad idrotter och faktiskt en del häpnadsväckande segrar i sporter som jag inte uppmärksammat. Som exempelvis gruppgymnastik där en svensk trupp satte världsrekord i poäng. Det hade jag inte en aning om.

Bara en sak stör mig. Och det är varför i hela världen det skrivs IDROTTSGALAN med en etta i stället för ett i. 1DROTTSGALAN står det på skyltarna i Globen. Någon måste ha gjort ett fel någonstans och det förvånar mig att det inte har rättats till. Nu såg jag inte galasändningen från absolut start, så det kan finnas en förklaring till denna etta, men jag förstår ändå inte den eventuella vitsen med det.

Nog om det. I dag har jag varit nere på servicekontoret där myndigheter ger service till allmänheten. Ni vet kontoret där Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket delar lokal. Det var ganska kul. Jag kom dit kvart i ett och visste inte att det var lunchstängt mellan tolv och ett. En del folk hade redan samlats och innan klockan slog ett och dörren öppnades var det drygt 20 personer där. Det som var roligt var att många stod efter väggarna där i trapphuset på bottenvåningen från början. Men ju närmare klockan kom öppningsdags desto mer – nästan omärkligt – gick folk mot dörren.

Så plötsligt kom en karl in och gick direkt fram till den stängda dörren och ryckte i den. Sedan stod han kvar och det gick en rörelse genom de som sakta smugit sig fram mot dörren. Karl´n stod ju kvar och stod därmed först i kön trots att han kommit sist av alla! Och han var svensk! Det var ett uppkäftigt beteende, som nog inte alls uppskattades av de som väntat kanske en halvtimme. Jag gillade det inte heller eftersom karl´n inte med en blick ägnade oss andra någon uppmärksamhet. Men ingen sade något. Förstås. Det gör man inte här i landet.

När dörren väl öppnades var han först in och sedan kom alla vi andra. Det var några som var förvånansvärt snabba att rusa fram för att komma fram så långt som möjligt för att slippa vänta på sin tur inne i lokalen. Själv hetsade jag inte så mycket. Jag hade inget annat för mig och när det blev min tur gick det fort att få det avklarat som skulle fixas.

Nu står det klart att det inte blir Sarah Sjöström som får Jerringpriset. Det står tydligen mellan ryttaren Peder Fredricson och golfaren Henrik Stenson. Den förstnämnde vann och grattis till honom. Det var nog otippat för mig men ridsporten är stor. Så det var kanske inte någon överraskning. Stenson hade säkert räknat med att vinna, men han fick nöja sig med att ha blivit utsedd till årets bästa manliga idrottare och fick även motta Bragdguldet som han tilldelades i början av december.

Nej, nu får det vara bra för i afton.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Gala och köbildning

  1. Bo Fuhrman skriver:

    På plats i Globen. Skräll!

    Bosse Skickat från min iPhone

Kommentarsfältet är stängt.