Förvirrat av Trump

Under mina 44 år – hittills – som aktiv journalist i olika befattningar har jag säkerligen intervjuat flera tusen personer i olika sammanhang. Till det ska också läggas alla presskonferenser som jag deltagit i, alla debatter som jag har följt och refererat och alla tal och föreläsningar som jag lyssnat på för att senare skriva om. En stor del av min gärning har legat åt det politiska hållet och antalet politiker som har mött och talat med är väldigt många.

Slipade politiker är duktiga på att ge väldigt vaga besked. Eller inga besked över huvud taget, även om munnen går. Bosse Ringholms famösa papegojsvar i samband med hans konflikt med Inga-Britt Ahlenius minns nog många och jag tycker att det sedan dess finns många som anammat den metoden. En nutida copycat är finansminister Magdalena Andersson. Och jag minns det tidigare statsrådet Andreas Carlgren. Honom har jag intervjuat vid flera tillfällen men jag minns särskilt ett tillfälle vid centerstämman i Kalmar.

Jag hade ställt en fråga till honom, men han blev störd och fick ägna sig åt en annan sak en stund. Så återkom han till mig och säger något i stil med: Vad var det du frågade om, så jag kan koppla in rätt skiva. Det vill säga – han hade färdiga svar på varje ämnesområde; svar som han i olika formuleringar återkom till. För mig och andra som intervjuat och intervjuar personer gäller det då att bryta mönstret. Utan att förhäva mig är det många som genom åren sagt att jag varit duktig på att intervjua och få fram uppgifter.

Nog om det. I dag har jag läst den ordagrant återgivna intervjun som den tillträdande presidenten i USA Donald Trump gav och som publicerades i brittiska The Times och tyska Bild under den gångna helgen. Gå gärna in på http://www.dn.se/nyheter/varlden/las-hela-donald-trumps-intervju-ord-for-ord/ och läs den själva.

Intervjun gjordes av Michael Gove, konservativ politiker och tidigare utbildningsminister i Storbritannien och Kai Diekmann, tidigare chefredaktör på den tyska tidningen Bild. När jag läser utskriften blir jag alldeles häpen. Som journalist hade jag gärna uppehållit mig vid snart sagt varje svar för att få fram klara besked. Ändå skulle intervjun ha varit svår att skriva ut eftersom det helt enkelt är så knepigt att försöka förstå vad Trump surrar om.

Svaren är osammanhängande och ovidkommande eftersom han i en enda mening kan kasta sig från en sak till en annan. Det enda rätta var nog att publicera intervjun ordagrant precis som DN nu gör. Bilden av Trump som man får är sannerligen inte förtroendeingivande och jag kan känna små rysningar när jag tänker på att han på fredag svärs in som president i USA. Som jag skrivit tidigare – de kommande fyra åren kommer att bli spännande och man får nog vara beredd på att vad som helst kan komma att hända med den mannen i Vita huset. Okunnig, egocentrisk, spontan och hämndlysten och en ”kunskap” som färgas av tyckanden vars grund är just dessa drag i hans personlighet.

Det blir nog anledning till att återkomma till Donald Trump och vad han gör många gånger framöver. Men jag släpper ämnet nu.

I dag har det varit en bra dag som började med en timme på Friskvårdskompaniet. Det känns skönt att ha kommit igång igen, även om förkylningen ännu inte är helt över. Sedan har dagen gått i makligt och bekvämt tempo. Som vanligt träffade jag på Kenneth på eftermiddagen och han visade mig sin julklapp – en klocka från Apple. Det är rent märkvärdigt att man kan göra en sådan liten grej som egentligen är en fullskalig dator. För det är väl vad telefonerna är nuförtiden. Det är kul med Kenneth. Han blir 80 år i år och han har ett mycket stort intresse för ny teknik och han är duktig på det. Blir nästan lite avundsjuk på honom, men det är ju i slutändan upp till mig att lära mig mer om alla nya tekniska prylar och hur de fungerar. Om jag nu skulle vilja det. Och det vill jag nog eftersom utvecklingen är på väg dithän att vi blir mer och mer beroende av tekniken. Då måste även pensionärerna försöka hänga med.

Och nu blir det nog lite handboll. Sverige har en svår motståndare i Qatar och det kan bli en intressant match.

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.