Märkligt installationstal

Alldeles självklart tittade jag på direktsändningen från installationen av Donald Trump som USA:s nye president. Installationstalet var en upprepning av och liknade de tal som han hållit under den långa valrörelsen. Nu är det som det är och vi kan bara konstatera att Donald Trump är president och leder stormakten i fyra år. Vi får verkligen hoppas att det räcker med dessa fyra år och jag vill gärna tro att det bara blir så.

Installationstalet skilde sig märkbart från det som tidigare presidenter har hållit vid dessa tillfällen när makten överlämnas till den nye presidenten. Han angrep maktcentret Washington och talade om att ”folket” nu ska styra landet. Varje person som vet hur det fungerar vet också att Washington kommer att behålla sin position som det amerikanska maktcentret. Och detta även om Donald Trump skulle få för sig att flytta tillbaka och regera från Trump Tower i New York.

Och att ”folket” ska regera. Vad är det för snack? Det är han som sitter på makten och den delar han med kongressens båda kamrar samt med Högsta domstolen. Vad tror hans anhängare? Att de som är ”folket” ska kunna göra som de vill eftersom presidenten själv nu har sagt att det är de som har makten? Det är i sanning illavarslande. Ingenting sade Trump om att han vill ena landet. Han återkom flera gånger till att landets angelägenheter och patriotismen sätts i första rummet i alla beslut som ska fattas. Det talar än en gång om att USA kommer att börja föra en isolationistisk politik, vilket naturligtvis parallellt med omförhandlingar av gällande avtal kommer att innebära ett steg tillbaka för den frihandel som har gynnat världens länder så mycket under de senaste decennierna.

Oron som många känner – och naturligtvis även jag känner – blev inte mindre av det han sade i dag och det är med en viss bävan som jag ser fram emot vad som kan komma att hända under hans tid som president.

Motsättningarna i det amerikanska samhället har skärpts efter valet av Trump som president. I dag var det stora demonstrationer mot Trump och det var även del bråk och skadegörelse som uppstod. Demonstranterna mot Trump släpptes inte fram för att inte störa installationen av honom som landets 45:e president. Men i morgon lördag blir det nya demonstrationer och de beräknas samla mer än 100.000 personer som kommit från hela landet för att säga sin mening. Runt om i landet kommer liknande demonstrationer att hållas. Det kommer att märkas att majoriteten av rösterna i valet lades på en annan kandidat till presidentposten. Gissningsvis är de personer som motsätter sig och oroar sig för Trump som president inte den del av ”folket” som Trump så högtidligt talade om. I alla fall inte enligt den nye presidentens uppfattning.

Nog om det för stunden.  En ytterst banal sak i det stora hela i dag var att jag inte fick min Dagens Nyheter. En dag i förra veckan fick jag den inte heller. Jag ringde då, i förra veckan, till det nummer som anges i Norran när tidningen uteblir och någon timme senare fick jag tidningen. I dag gjorde jag sammalunda. Men snästes av med uppgiften att jag i stället skulle ringa Tidningstjänst. Där utlovades jag tidningen – som inte kom under hela dagen.

Jag fick dock veta att både Tidningstjänst och Norran tydligen har anlitat något företag i Umeå som tar hand om samtalen för utebliven tidning. Som jag förstod det sitter de i samma lokal. Men fungerar det lika illa som det fungerade i dag, så må det kanske vara så att företagen tjänar några kronor på arrangemanget, men det gynnar inte kunderna. För jag fick av Tidningstjänst också veta att jag egentligen skulle kontaktat DN i Stockholm för att få tidningen. Så jag skulle alltså ha ringt dit och de därifrån till Tidningstjänst som i sin tur skulle kontaktat någon i Skellefteå för att jag skulle få min tidning. Som jag alltså inte fick. Krångligt.

Dagen i övrigt har varit bra. Träning på morgonen och sedan har dagen rullat på. I stället för för tidningsläsning kastade jag mig över Peter Dahlgrens bok. Sedan var det dags för de vanliga fredagsbestyren med tvättstuga och annat hushållsarbete. I morgon ska jag övervara en begravning, laga lite käk och umgås med goda vänner. Det blir nog en bra dag det också.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.