Rätt ska vara rätt

En god dag går mot sitt slut och särskilt mycket mer än ett pass i tvättstugan och inlämning av mina stående rader på stryktips, lotto och måltips har inte blivit gjort. Jag har läst tidningar och Peter Dahlgrens bok, löst lite korsord och pysslat väldigt lite med demontering av grejer på balkongen. I slutet av nästa månad är det nog dags för gänget som bygger ut balkongerna i vår bostadsrättsförening att komma till vår huskropp och då ska ju balkongerna vara helt rena. Det arbetet ser vi väldigt mycket fram emot trots att vi inte under arbetets gång – och särskilt när räcket är borttaget – får gå ut på balkongen. Bortsett från att balkongen blir större och glasas in, så innebär arbetet en god möjlighet att sluta med rökningen. Men hur det blir med det senare återstår väl att se.

I morgon blir det dock mer att göra, som det ser ut så här på planeringsstadiet. Om inte annat blir det väl till att utföra några ärenden på stan och börja angripa de pappershögar som snabbt växer sig stora. Att pärma handlingar är lite tillfredsställande eftersom jag efter ett sådant arbete känner att det är bättre ordning. Den känslan kan jag önska att jag skulle haft mer av när jag lönearbetade. Då var jag riktigt duktig på att samla på mig papper av alla olika slag och lägga dem i olika högar. Dock visste jag i regel i vilken hög som de olika papperen fanns och det tog inte så lång tid att hitta det som jag sökte.

Jag ska inte skriva så mycket i dag. Men jag måste berätta en sak som händer i detta nu. Tempot är ju högt inom media och det kan lätt bli fel i hastigheten. När jag läste en artikel i DN om att den tidigare presidenten Barack Obama som ett av sina sista beslut skickade stora pengar i bistånd till Palestina, så reagerade jag.

I ingressen stod det att han skickat ”221 miljoner kronor, nästan två miljarder dollar” till Palestina. Det säger sig självt att det inte stämmer och längre ner i artikeln finns de korrekta siffrorna. Så såg jag att man kan skicka in till DN för att rätta artikeln. Så då gjorde jag det och skrev att det måste vara ”221 miljoner dollar, nästan två miljarder kronor”.

Efter ett tag var artikeln rättad. Och det är här det måste ha gått undan. För nu stod det att han skickat ”två miljarder dollar, nästan 221 miljoner kronor” till Palestina. Så nu har jag skickat in en begäran om en ny rättelse om att det är kronor och dollar som ska byta plats och helst då så att 221 miljoner dollar blir nästan två miljarder kronor. Det blev som inte rätt när man skiftade plats på den felaktiga uppgiften.

Nu gick rättelsen fortare och det blev rätt. Vilket jag skrev och tackade för. Jag måste också säga att det är väldigt bra att DN erbjuder den här möjligheten att ge sina synpunkter på de uppgifter som finns i artiklarna, även om jag kan tänka mig att det i vissa fall blir snudd på övermäktigt för den eller dem som ska bedöma synpunkter som kommer från allmänheten. Jag vet ju själv att när jag satt som ansvarig utgivare – oavsett om det var på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls Tidning eller Norran – att många har synpunkter på det som skrivs. Många tyckte – och tycker förmodligen än i dag kanske mer än tidigare – att vi farit ut med felaktiga fakta. Men det var inte särskilt ofta som det hände och då rättade vi förstås sakliga fel. Och jag har även varit med om att skriva rättelser som blivit felaktiga så att jag har fått rätta rättelsen. Så visst kan sådant här hända.

Nåväl,  det blev bra och rätt till slut och jag fick ett gott skratt så här mot slutet av dagen.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.