Bakande dotter

Tidigt i morse satte jag mig i bilen och for ner till dottern i Sundsvall. Det var ovanligt att åka så tidigt, men det blev en fascinerande resa på ett sätt. Från komplett mörker när jag lämnade Skellefteå märktes efter en liten stund en aning ljusare himmel i sydöst. För varje minut växte ljuset och så blev det en sådan där färgrik morgonhimmel som det har varit några dagar nu. Det var nästan så jag ville stanna och bara njuta av färgerna som den begynnande dagen erbjöd.

Dottern var i full färd med att baka när jag kom fram. Hon fyller ju år i veckan och väntar besök. Ett par mostrar kommer redan i morgon och Moa vill ha något att bjuda på. Så därför har hon bakat Sverigekakan, en tårta med en speciell glasyr som hon höll på länge med och kakor och annat. Det blir faten fyllda och garanterat kommer det att bli en del godsaker över, som hon sedan kan ta med till jobbet för att bjuda arbetskamraterna på.

Under tiden som hon bakade passade jag på att se sprinttävlingarna i Falun och gladdes förstås åt Stina Nilssons seger med en hundradels sekund. Spännande så det förslog. Sedan for vi iväg och tvättade bilen som blivit duktigt smutsig. Det var första gången på länge som jag tvättade den. Jag brukar ju undvika att tvätta bilar på vintern alltsedan min gamla VW frös i Eskilstuna vintern 1975-1976 så jag inte kom in i den på en vecka utan först när det blev plusgrader igen.

När bilen glänste åkte vi söderut till Myre för att käka på Pink Ladies. God mat till humana priser. Ni som passerar där kan gärna stanna till och käka eller fika där. Det är mysig miljö som bygger på amerikanskt 50- och 60-talstema. På hemvägen tittade vi in till Moas kompis Cissi för att snacka med henne och klappa hennes katter.

I det landet har den nye  presidenten Trump skrivit under en order på att personer som har sina rötter i sju huvudsakligen muslimska länder inte får komma in i landet på 90 dagar. Det gäller uppenbarligen även dem som har visum att komma in i landet. All flyktinginvandring stoppas också i 120 dagar medan flyktingar från Syrien stoppas för gott. Beslutet och presidentordern fick omedelbart hård kritik och genast uppstod en debatt där vissa jurister hävdar att beslutet strider mot den amerikanska konstitutionen eftersom presidentordern kan ses som religiös diskriminering.

Jag kan i alla fall inte få det till något annat. Sakligt sett finns det bara ytterligt få fall där något som betecknats som terrordåd har begåtts av flyktingar eller invandrare. En källa hänvisar till att det efter den 11 september 2001 har begåtts 370 sådana terrordåd. Ett dussintal har begåtts av flyktingar och alla de övriga av personer som är medborgare i USA och som är födda i USA. Nu ska de amerikanska myndigheterna och politikerna försöka hitta en metod som avslöjar om personer som kommer från dessa sju muslimska länder är terrorister eller inte. De metoderna ska hittas snabbt och om så inte blir fallet kommer Trump säkerligen att förlänga de beslut som nu gäller.

Min enkla uppfattning är att Trumps beslut i den här frågan när han drar alla muslimer över en kam kan komma att öka spänningarna mellan olika grupper inom USA samt mellan USA och de arabiska länderna. Ökade spänningar är aldrig bra. Vi får väl se vad som kan komma att hända.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.