Behov av ökat utrymme

Ännu en dag kan läggas till den personliga historien.Minnesvärd förstås i vissa detaljer, medan andra saker bara passerar. Som de plägar att göra. Det minnesvärda och roliga var att dotterns två mostrar samt flera andra släktingar kom på besök. Det var länge sedan jag träffade dem och det var väldigt roligt att sitta och prata med dem under några timmar. De är lättsamma och har nära till skratt, vilket gör det väldigt lätt att umgås.

Jag har också varit på en lägenhetsvisning här i närheten. Dottern börjar växa ur sin etta och behöver nog så småningom ytterligare kvadratmeter. Det är jättebra, tycker jag, att hon börjat titta på vilka alternativ som finns. Den lägenhet jag kikade på har hon tidigare tittat på och jag kunde enkelt instämma i hennes bedömning att exempelviset hela köket behöver förnyas.

Prisbilden i Sundsvall är precis som i Skellefteå och i många andra städer hög och tycks vara stigande. Så vi får väl se vad som händer. Så småningom också när det händer. Om det händer att hon bestämmer sig för att byta adress. Det känns lite spännande.

Det är ju alltid lite spännande att byta bostad och flytta. Mina egna erfarenheter från Sundsvall är väl inte de allra bästa. 1989 köpte vi en lägenhet när vi flyttade dit från Umeå och den förlorade vi 150.000 kronor på under de 13 år som vi ägde lägenheten. Då hade jag redan flyttat till Skellefteå. Förluster är en sak. Allt går upp och ner här i världen och har man som jag – nästan alltid verkar det som – förmågan att köpa när det är som dyrast och sälja när det priserna är låga, så får man vänja sig vid det. Trösten var och är att det var ett bra boende under alla år.

Det är lite lustigt det här med prisökningarna på lägenheter och villor. Jag har hört från många i framför allt storstadsområdena att de tjänar mer på månad i prisökningar på sitt boende än vad de får i lön. Då är det, tycker jag, något grundläggande fel någonstans och jag, som blivit bränd, inbillar mig att det inte kan fortsätta som det har gjort och gör i all evighet. Måhända har jag fel.

Ska jag skriva lite om Trump i dag också? Bara en tanke som jag fick i samband med att jag såg nyheterna och de stora protesterna mot hans beslut att förhindra människor från sju länder att komma in i landet under den närmaste tremånadersperioden. Det jag tänkte på var om inte bara de drabbade länderna, utan exempelvis fler andra länder i exempelvis EU skulle svara med att amerikaner från sju delstater i USA inte får komma in till länderna i EU. Motivet skulle förstås vara att visa det orimliga i Trumps beslut och officiellt skulle man i så fall kunna hänvisa till att medborgarna i de sju utvalda delstaterna är de mest brottsbelastade i USA i förhållande till andra delstater. Och att detta skulle motiveras av att EU-länderna inte vill att ”brottslingar” ska komma hit.

Jag tycker, om jag uttryckt mig tillräckligt klart, att detta visar på orimligheten i Trumps beslut, som i och för sig nu tycks vara upphävt till vissa delar i sju dagar av beslut som federala domare tagit.

Efter en god dag får det nu vara färdigskrivet för i dag. Tid vid datorn i dag till dess att jag plockade fram den nu på kvällen har varit noll minuter. Tiden med dottern är så mycket viktigare än det som kan hittas på nätet.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.