Ny ockupation

I dag har jag kört upp från Sundsvall. Jag finner ett nöje i att köra bil och jag har alls ingenting emot att köra lite längre sträckor. Det finns mycket fin natur att titta på och jag gillar starkt sträckan mellan Högakustenbron och upp emot Docksta. Varje gång jag åker där, vare sig jag åker söderut eller norrut så tänker jag på min vän Walid i Damaskus och hur fantastiskt roligt det skulle vara att visa honom vår natur. Men det har under hela kriget i Syrien varit helt omöjligt. Men kanske, kanske någon dag att det kan lyckas.

Under färden upp genom Västernorrland och till Skellefteå var ett stående inslag i nyheterna att BB i Sollefteå skulle ockuperas. Den ockupationen började i kväll och har fått uppmärksamhet, förstås, också i riksnyheterna nu i kväll med SVT och TV4 på plats. Vad som förvånade mig var att det inte en enda gång nämndes något om den ockupation som befolkningen i Dorotea gjorde av sin sjukstuga. Den var uthållig under fyra år, tror jag att det var, och gav slutligen resultat i form av att sjukstugan fick behålla sina åtta vårdplatser. Nu återstår det väl att se om ockupationen av BB i Sollefteå kräver samma långsiktiga uthållighet och om den ger ett positivt resultat.

Protesterna mot president Trumps beslut att stoppa personer som är från eller har fötts i sju muslimska länder fortsätter. UD i Sverige har försökt få besked från den amerikanska ambassaden, utan att få något egentligt besked. Men uppgifterna på ambassadens hemsida är tydliga nog – det är inte någon idé att söka visum eller ens att komma till ambassaden, ens om en intervju är inbokad. Visum kommer inte att beviljas för dem som har sitt ursprung i dessa sju länder.

Den tidigare presidenten Barack Obama har i dag gått ut via sin talesman och gett sitt stöd till de som protesterar mot Trumps beslut. Han säger att protester är precis vad som förväntas när amerikanska värden står på spel. Det är naturligtvis en hård kritik av Trumps beslut, men säkerligen ingenting som på något sätt förändrar Trumps vilja att förändra den order som han gav i slutet av förra veckan.

Beslutet kommer att få många effekter. Sajten Flygresor.se har gjort en analys av vilka resor som söks på nätet. Antalet som söker resor till USA har nästan halverats sedan Trump blev president och nedgången tog ytterligare fart under helgen. USA som resmål är inte ens med bland de 20 främsta länderna dit folk tänker sig åka och söker biljetter till. Gissningsvis är detta en klar indikation på att USA mycket snabbt kommer att förlora sin status som turistland.

Nu är det snart en månad sedan vi umgicks med tvillingarna. Men vi har bilder på dem som vi kikar på. Det var många glada och goda stunder med dem när vi möttes i Egypten.

DSC03803.JPG

DSC03820.JPG

Visst är de go´a. Treåringarna. Fast närmast ligger nu ett besök i Luleå för att i efterhand gratta lilla Omar som blivit ett år. Till det får jag återkomma.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.