Förberedelser

Så har ännu en dag gått utan att det blivit något märkbart gjort. Jag har ägnat mig åt administration. Under hela mitt liv har jag samlat på mig papper som jag lagt i högar på skrivbordet och på andra ställen. Under senare år har jag blivit bättre på att slänga papper som jag inser att jag inte behöver och de som jag behöver sätter jag in i pärmar. I dag kom jag underfund om att jag sannerligen inte behöver pärma så mycket heller. Så sakteliga ska jag börja – och började jag i dag – med att rensa även där. Det finns ju inte några som helst skäl – förutom privathistoriska – till att jag sparat kvitton och garantier som är många år gamla. När stunder blir över och jag är på det humöret vidtar det arbetet. Kanske kan jag få till en viss ordning då också. Det underlättar för andra om det plötsligt skulle hända mig något, vilket vi – eller i alla fall jag – inte händer inom den närmaste tiden i alla fall.

En viss mental planering inför ett projekt har jag också ägnat mig åt på ett typiskt manligt sätt. Markisen på balkongen ska ju ner den här veckan. I åtminstone en vecka har jag stått och tittat på markisen och funderat på hur man tar bort den. I dag avancerade detta projekt från rena tankegångar (som inte lett någonvart) till konkret handlande. Jag åkte nämligen ner till Mani, som monterade markisen, och frågade hur man gör för att montera ner den. Jag fick goda instruktioner samt rådet att inte vara ensam som gör det. Så när tillfälle gavs i dag har varit där ute på balkongen igen och tittat och planerat. Inte minst hur jag ska nå upp och skruva utan att ramla över balkongräcket. Jag är inte säker på att snötäcket på marken räcker till för att klara sig utan skador om det skulle hända.

Att jag faktiskt gjorde dessa mentala och nästan praktiska framstötar på detta projekt hängde i stor utsträckning samman med att Tord, grannen under oss, snabbt och elegant och utan oväsen plockade ner sin inglasning. Det gjorde han förstås själv och det skulle stärka mitt självförtroende väldigt mycket om jag lyckas skruva loss fyra muttrar på rätt sätt och klippa av det där bandet som gör att markisen kan vevas ut – och in. På Mani sa de att det där bandet bör klippas av eftersom det är lätt och billigt att montera ett nytt.

Så i slutet av veckan är nog detta fixat. Och om det är någon som känner för att köpa den lätt begagnade markisen så är det bara att slå en signal.

Det var ett trist besked som kom i dag. Fazer lägger ner sitt bageri i Lövånger och 60 personer kommer att varslas om uppsägning. Anledningen är tydligen att det säljs mindre bröd nu och det får givetvis konsekvenser. Verksamheten – i den mån den fortsätter – flyttas nu till företagets bageri i Umeå, om jag förstått saken rätt. För Skellefteå kommun och för Lövånger är det ett hårt slag och för dem som drabbas av uppsägningar blir det svårt för att inte säga omöjligt att hitta nya jobb på orten. Tänkbart är dock att det finns några driftiga personer som startar eget och utvecklar egna bröd som får slå sig in på marknaden. Fazer är ett stort företag, men ett närproducerat bröd med hög kvalitet kan finna en lokal och kanske regional marknad som i bästa fall kan ge nya jobb. Vi får hoppas att utvecklingen blir sådan.

Att Tysklands förbundskansler Angela Merkel besökt Sverige i dag, att Moderaterna och Sverigedemokraterna har haft sitt första möte för att mejsla ut hur samarbetet mellan partierna ska gå till och att riksdagens försvarsutskott haft möte med anledning av att Karlshamns kommun fattat beslut som i vissa lägen kan äventyra nationens säkerhet får jag kanske återkomma till.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.