Blev dyster i afton

Jag blev dyster i kväll när jag såg på Facebook att min arbetskamrat i Eskilstuna Anki Hagberg dog i dag efter ett par dagars sjukdom. Jag var ju bara ett och ett halvt år på Eskilstuna-Kuriren 1975-1976 då jag jobbade ständig natt. Vi var sex personer som jobbade  tillsammans där och då och blev ett mycket sammansvetsat gäng, som hade mycket roligt både på jobbet och på fritiden. Anki bodde dessutom i det hus där tidningen huserade, vill jag minnas. Under senare år har vi haft kontakt via Facebook och vi delade intresset för Egypten där hon varit många gånger.

När man nås av sådana här besked är det väldigt tråkigt. Alla tycker vi ju att vi har så mycket kvar att se och göra och vi drar upp planer både på kort och lång sikt. Sällan eller aldrig tänker vi att ett litet ögonblick, som kan inträffa precis när som helst, kan förändra – eller ända – livet. Tankarna går nu förstås till hennes nära.

Jag har noterat i dag att Sverigedemokraternas riksdagsledamot Kent Ekeroth nu har åtalats för ringa misshandel, vilket ägde rum i slutet av november utanför en nattklubb i Stockholm. Att åtal väckts fick partiledaren Jimmie Åkesson att gå ut med uppmaningen till Ekeroth att han bör ta så kallade timeout från riksdagsarbetet och att han bör lämna sin plats i justitieutskottet permanent. Det är ju bra att Åkesson gör det, även om man kan tycka att han borde be honom att lämna riksdagsplatsen, vilket blev konsekvensen för partikollegan i riksdagen Lars Isovaara efter hans kontrovers med en vakt utanför riksdagshuset efter en kväll på krogen. Kent Ekeroth har ju varit inblandad i den så kallade järnrörsskandalen och det som hände i november förra året utanför nattklubben har hänt tidigare inne på krogar där han hamnat i bråk med andra gäster. Inte med bästa vilja i världen kan man säga att Ekeroth är god representant för folket när man så frekvent som tydligen är fallet är ute och rumlar väldigt sent under arbetsveckorna. Det inger inte något förtroende hos mig i alla fall.

Det finns ju dessutom andra representanter för det partiet i riksdagen som har gjort uttalanden som rimligen borde ha fått åtminstone påpekanden från partiledningen om det olämpliga. Enligt vad partiets ledning så ofta säger så finns det en nolltolerans mot bland annat rasistiska uttalanden. Men den nolltoleransen gäller uppenbarligen inte de personer som finns i partiledarens närhet.

Nog om det. Eftersom det är ganska sent när det här skrivs, så väljer att avsluta för dagen. Det blir en tidig uppgång i morgon och då hoppas jag att dagen blir lika bra som den varit i dag. Ända fram till dess att jag fick besked om Anki Hagbergs plötsliga och oväntade bortgång.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.