Ogillar masshysteri

Medan jag sitter och skriver det här pågår första deltävlingen i Melodifestivalen. I slutet av februari kommer ju den här nöjescirkusen till Skellefteå och det kommer förstås att hända massor. Intresset för den här musiktävlingen tycks bara växa år från år. Det skrivs väldigt mycket om den och det pratas i radio och TV om den. Undan för undan byggs intresset upp och det är många som har dessa lördagskvällar som små högtidsstunder. De samlas, käkar och dricker gott och det händer till och med att folk klär upp sig där hemma för detta evenemang.

Jag må säga att jag inte tillhör den kategorin. Och jag är väldigt rädd för den stämning som byggs upp. Att okritiskt låta sig omslutas av festivalyran och delta i jubelropen känns en smula skrämmande för mig. Som jag vill minnas har jag i alla tider reagerat mot stora kollektiva hyllningar om det så är gentemot ett idrottslag, ett landslag, en artist eller kungen. Eller Melodifestivalen, som ju alla bara ska gilla. Ja, ni kan ta vad som helst. När människor blir idoler för något som de gör eller har gjort och väldigt många ser upp till dem skapas en märklig masspsykos som kan utveckla sig till något riktigt farligt.

I historien kan vi blicka tillbaka mot despoter och diktatorer, som kommit fram genom att dupera folkmassorna. I dag ser vi, eller i alla fall jag, precis samma sak i den utveckling som sker i USA med den nye presidenten Donald Trump. Jag kan inte få det till att han har något demokratiskt sinnelag precis.

I går var det en federal domare som avfärdade Trumps order om att inte släppa in personer som kommer från eller har sitt ursprung i sju muslimska länder. Detta även om de hade beviljats visum. Så nu är allt som vanligt igen. Eller rättare – som det var innan Trump blev president. Vi får se hur länge det varar.

Trumps reaktion blev att Vita huset ska vidta åtgärder mot domarens beslut.  Trump avfärdade honom med att säga att han var en ”så kallad domare”. Trump ansåg att domarens beslut var ”löjligt” och att det slår undan benen för det amerikanska rättssystemet. För mig är det obegripligt att han kunnat bli president för en stormakt och lika tydligt är det för mig att Trump skulle vilja lägga alla beslut hos Vita huset och hos sig själv utan hänsyn till den maktbalans som finns mellan presidenten, kongressen och Högsta domstolen.

Nu så här på kvällen noterar jag att Skellefteå AIK, som i går fick stryk mot Malmö på hemmaplan med 0–4 i dag vann nere i Malmö med nästan samma siffror 1–4. Mycket glad blev jag när jag hörde att Sunnanås F17- och F15-tjejer i dag tagit sig vidare till SM-slutspelet i futsal i mars. I morgon är det Sunnanås P17-lag som ska försöka kvalificera sig till detta SM-slutspel. Jag tror att det går bra och blir så glad över att återväxten i Sunnanå ser så bra ut.

Vilka artister som gick vidare till final och till andra chansen i Melodifestivalens första omgång vet jag faktiskt inte. Och egentligen bryr jag mig inte heller så mycket. Om sanningen ska fram.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.