Busch Thor som artist

Jag har börjat träna för Vasaloppet i år. Många av er tycker nog att det är alldeles för sent. Det är ju bara fyra veckor till dess att det riktiga Vasaloppet första söndagen i mars äger rum. Men de flesta av er, åtminstone ni som med någorlunda regelbundenhet följer med i det jag skriver, förstår nog att det var något lurt med detta mitt påstående. Jag tränar tre gånger i veckan på gym och när det är vinter går jag sällan ut på promenader. Dessutom är det ju så att jag sedan en alltför lång tid tillbaka får ont när jag är ute och går.

Så hur i hela världen kan jag då få för mig och faktiskt påstå att jag börjat träna för Vasaloppet i år? Jo, det är en vacker omskrivning för att jag i dag inte har gjort någonting annat – i stort sett – än att sitta i pyjamasen och titta på skidåkning och andra sportsliga aktiviteter på TV. Vasaloppet är en sådan klassisk sysselsättning för mig och i dag tränade jag genom att länge sitta i min stol för att se hur eliten klarade de lite lösa spåren i Söderhamn. Men jag såg också hur ett av de svenska lagen vann damernas sprintstafett i världscuptävlingarna i Sydkorea.

Den så kallade SM-veckan i Söderhamn avslutades i dag. Nästa år är det dags för Skellefteå att vara värd för denna SM-vecka. Det blir stort. I Söderhamn var det svenska mästerskap i allt från rullstolsdans och sprintrally till längdskidor. I 20 idrotter korades svenska mästare och – om jag uppfattade uppgiften rätt när den gavs i TV – 2.500 deltagare kämpade om pallplatserna. SM-veckan i Skellefteå nästa år blir också den ett lyft för stan och även om det är tillfälligt så ser jag fram emot det och hoppas att få vara med och titta på en del av tävlingarna.

Nu i afton var det i SVT:s Rapport ett reportage från USA och om det för tillfället ogiltigförklarade inreseförbudet som president Trump beslutade för drygt en vecka sedan. Nu fortsätter den juridiska processen till veckan, men förmodligen blir det i slutändan Högsta domstolen som får fatta det definitiva beslutet om presidentordern ska gälla eller inte. Vad som dock intresserade mig mer var den skildring som gavs om opinionen hos amerikanerna i frågan. Ungefär hälften av de tillfrågade, enligt en undersökning som nyhetsbyrån Reuters har gjort, menar att inreseförbudet är, eller skulle vara, bra.

Det visar sig nämligen att dessa människor är rädda. De är rädda för människor som kommer till deras land och de är rädda för att dessa människor inte ska ”älska” USA som amerikanarna gör. De är rädda för dessa trots att det inte finns någon invandrare från de sju utpekade länderna som har begått något terrorbrott i landet. De som ägt rum har gjorts av amerikaner. Många exploaterar och göder denna rädsla. Inte minst president Trump själv som under helgen twittrat om att det nu, efter domarens beslut att ogiltigförklara presidentordern, strömmar in ”onda människor” till landet.

Glad blir jag när jag samtidigt ser och hör hur de stora demonstrationerna i Rumänien nu lett fram till att landets regering dragit tillbaka sitt märkliga lagförslag som skulle göra korruptionen laglig. Lagförslaget lades fram för att i princip rädda några tiotal politiker och andra makthavare från åtal, om jag förstått saken rätt. Förslaget sa att det skulle vara ok att ta emot mutor upp till motsvarande 400.000 kronor.

Vad som är ännu bättre är att protesterna fortsätter. I kväll har det varit ännu fler människor ute på gator och torg för att protestera mot den väldigt impopulära regeringen och mot att den inte gör någonting för att lösa problemen. Vi får väl se om det kan utveckla sig till någon form av rumänsk vår. Det känns som starten på en sådan och en reell demokratisering av det forna öststatslandet.

I kvällens Så ska det låta deltog Kristdemokraternas partiledaren Ebba Busch Thor. Vore jag i hennes kläder skulle jag snarast byta karriär och satsa på underhållning och sång. Bra sångröst, bra agerande och som ett proffs bland de övriga proffsen. Det var verkligen en överraskning och de som såg henne i programmet kommer nog att se med andra ögon på henne när hon snackar politik. Fast det ändrar inte min uppfattning om var Kristdemokraterna står och vad de vill. Bra som artist var Busch Thor i alla fall.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.