Orsak – försummelser

Det blir sena rader i dag också. Tänka sig. Men det har varit aktiviteter av olika slag hela dagen och den ena har följt på den andra. Vad som åstadkommits? Ja, inte är det mycket, men det är ändå saker som jag var tvungen att fixa. Träningen i morse gav en god start.

I morgon blir det en lite spännande dag. Bostadsrättsföreningen ska byta router, tror jag det var, och vi ska få ordentlig fart på vårt bredband. 1.000 Mbit/s sägs det. Det är tydligen väldigt snabbt och det kanske är bra för dem som laddar filmer eller vad man nu använder snabbheten till. Kanske sidorna kommer upp fortare. Jag får väl se i morgon. Om jag nu rätt följer de instruktioner som skickats ut. Tekniken är ju inte min starkaste sida.

Också kvällen har gått i god samvaro med en vän så jag har inte sett eller hört mycket under vare sig dagen eller kvällen om vad som hänt ute i världen eller ens här hemma. Dock noterade jag att en 15-åring är häktad som sannolikt misstänkt för en skjutning i Malmö under natten till i dag. Vid skjutningen skadades en man som var ute och för en bostadsrättsförenings räkning saltade en gångväg; det har ju varit ett besvärligt – åtminstone för skånska förhållanden – väder där.

Vissa uppgifter tyder på att skjutningen ska vara gängrelaterad. Andra uppgifter säger att den skjutne som vårdas på sjukhus för sina livshotande skador inte har någon koppling till något gäng. I fall som detta och tyvärr alltför många andra i våra storstäder finns det många uppgifter som kommer från olika håll och vad som verkligen hänt och vem eller vilka som ligger bakom dådet och varför det begicks får väl förhoppningsvis komma fram så småningom.

Vad som är alldeles klart är att antalet skjutningar – alltför många med dödlig utgång – i våra storstäder är för många. Intrycket är att de dessutom blir alltfler. Inrikesminister Anders Ygeman (S) sade i SVT:s Aktuellt i kväll att regeringen kommer att skärpa straffen för den eller dem som påträffas med ett skarpladdat vapen. Det blir omedelbar häktning och två år i fängelse för det brottet. Ygeman och regeringen tror att det kommer att minska dödsskjutningarna.

Ett sådant resultat av en ny lag vore förstås välkommen även om jag ställer mig en smula skeptisk till ministerns förhoppning. Gängen i våra storstäders kring- och förorter har uppenbarligen växt sig starka under senare år när polisen har haft häcken full reorganisera sig. På kort sikt gäller det förstås för polisen att försöka splittra gängen och i så stor utsträckning som möjligt eliminera deras verksamheter. Det innebär förmodligen kraftsamlingar av olika slag, vilket i dagsläget kommer att slå negativt på annan viktig polisverksamhet.

Gängvåldet som breder ut sig används flitigt av högerkretsar och populister som mer eller mindre direkt anser att detta våld är en konsekvens av den stora invandringen. Det är, som jag ser det, en olycklig koppling. Ansvaret för vad som sker bär förstås de som utför och ligger bakom våldet. När och om de ansvariga för dåden grips så ska de självklart dömas och fängslas.

I mina ögon är det emellertid andra som har ansvaret. Ja, vi alla har det på sätt och vis. Det ökande gängvåldet och större och fler utanförskapsområden är resultatet av decenniers försummelser. Det är förstås alltid lätt att vara efterklok, men det känns som att det det ändå finns möjligheter att rätta till saken. Det kommer att ta tid och det kommer att bli svårt. Och det måste till väl genomtänkta åtgärder, en hel palett av åtgärder som måste vidtas parallellt, för att få den destruktiva och farliga utvecklingen att vända.

Försök har sannerligen gjorts under åren, men om vi ska försöka vara någorlunda ärliga har dessa försök mer handlat om prat och utredningar och mindre om konkreta åtgärder som ger positiva resultat i form av exempelvis bra utbildning i grund- och gymnasieskolor samt jobb. Under åren har jag blivit lite luttrad. Dessvärre tror jag inte att politikerna kan samla sig till konkreta åtgärder andra än att möjligtvis sätta in mer polisresurser i dessa områden. Då blir det kanske lite bättre. Ett tag.

Men jag skulle vilja att politikerna parallellt med detta sätter igång ett konkret arbete som syftar till att bryta det kollektiva utanförskapet som befolkningen i dessa områden befinner sig i. Vi får väl se vad som händer. Efter ett par utredningar och ett antal år innan regeringen i sina budgetar anslår mer pengar till åtgärder som får positiv effekt på sikt.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.