Härlig måne

Vilken härlig fullmåne det är i natt. Det har ju varit molnigt ett par dagar nu, men i afton klarnade det upp och fullmånen och stjärnhimlen kom fram. I och för sig förstör ljuset i stan synen, så att man inte kan se stjärnhimlen. Några ser man men absolut inte den nattliga upplevelse som jag tror att stjärnhimlen kan erbjuda.

Faktiskt har jag under många år närt en förhoppning om att någon gång kunna åka ut till ett absolut mörkt ställe där inga störande ljus finns för att skåda uppåt. När jag och vi var senast i Egypten talade jag med en bekant om detta. Hon och hennes familj hade gjort det – åkt ut i den inte alltför avlägsna öknen. Där, hävdade hon, var ljuset från stjärnhimlen så starkt att det lyste upp marken. Vi vet ju alla att månen ensam kan lysa upp marken och även skapa skuggor. Säkert är det så i natt. Men att stjärnhimlen tillsammans skapar ett sådant ljus har jag svårt att riktigt tro på förrän jag själv upplevt det. Jag hoppas att det kan hända någon gång.

Dagen började på gymmet och det är alltid en bra början på dagen. Det är skönt att hålla leder och muskler igång en smula. Sedan rullade dagen på med sedvanliga och helt ospännande uppgifter som att läsa tidningarna ganska noga och ge sig i kast med korsordet i Dagens Nyheter. Det var svårt i dag, tycker jag. Främst därför att det byggde på Venedig, som är en stad jag inte vet särskilt mycket om. Tvätt i vanlig ordning blev det förstås också. I kväll På spåret där jag inte samlade ihop särskilt många poäng, men det är kul att titta ändå. Bogota som resmål i första resan klarade jag innan de i burarna gjorde det. Men det var väl enda framgången. Och så Skavlan.

Dagens Trump är beskedet att det brittiska parlamentet inte kommer att tillåta Donald Trump att tala där, vilket Barack Obama fick göra. Donald Trump ska ju på statsbesök till Storbritannien senare i år. Det skulle inte förvåna mig om han då passar på att besöka sin golfbana. Säkerligen kommer han att försöka påverka premiärminister Theresa May så att det inte byggs en vindkraftspark till sjöss utanför golfbanan, vilket Trump har haft många synpunkter mot tidigare. Om jag nu har förstått saken rätt.

För så är det att Trump inte tycks skilja särskilt mycket på vad som är hans uppgift som president och vad som möjligtvis kan vara hans personliga och privata funderingar. Som nu i veckan när han, som president (!), skickade ut en tweet med kritik mot klädkedjan Nordstrom, som tagit bort hans dotter Ivankas klädkollektion från butikerna därför att den säljer för dåligt. Presidenten Trump tyckte att det var dåligt gjort och hans topprådgivare Kellyanne Conway var sannerligen inte sämre när hon i en TV-intervju direkt uppmanade tittarna att gå och köpa Ivankas klädkollektion. För detta har hon fått mycket hård kritik även från ledande republikaner.

Ja, det blir äventyrliga fyra år med Trump i Vita huset. Det känns som om vad som helst kan hända när som helst.

I morgon är det vintersim i älven i Skellefteå. Jag kommer väl att titta till evenemanget som hastigast eftersom jag vet att jag ska ner till stan en sväng. Det är väldigt kul att det här arrangemanget växer för varje år och det skulle behövas en del andra händelser året runt som sticker ut på samma sätt och lockar folk till stan. En del kanske redan finns som jag inte är medveten om och nya kanske dras igång. Vi får väl se.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Härlig måne

  1. Anna skriver:

    Jag har sett en sån stjärnhimmel en gång! På Fiji. Som mörkblå sammet helt översållad med gnistrande ljus, tusentals gånger fler än jag ens sett i fjällen. De lyste så klart att vi fick skuggor, det var helt fantastiskt.
    Nån gång skulle jag vilja åka till Palma och titta på himlen där. Kanske tillochmed i deras svenska teleskop: http://www.dn.se/resor/spanien/varldens-klaraste-himmel/

Kommentarsfältet är stängt.