Viktigt visa sig

Ibland är det roligt och skönt med uppochnervända världen. I dag har Skellefteå haft sju-åtta plusgrader – även om min bil när jag körde genom vattenpölarna visade på minus 12 – och i Skåne var det lika många grader. Fast minusgrader. Visst är det roligt och skönt och i de milda vindarna påmindes jag om hur mycket jag gillar relativ värme och avskyr kyla. Nu blir det plus ytterligare några dagar, snudd på nollgradigt på torsdag och så fem-sex grader varmt igen på fredag. Härligt.

I går dog en 20-åring i Malmö efter att ha blivit beskjuten mitt i stan. Men redan innan denna senaste dödsskjutningen ägde rum hade förmodligen inrikesminister Anders Ygeman (S) bestämt sig för att åka ner till Malmö för att med olika parter dryfta den senaste tidens våldsdåd och dödsskjutningar.

Under årens lopp har jag då och då funderat på vad statsråden verkligen får ut av sina besök. På nyheterna såg man hur Ygeman träffade ungdomar och andra i något av de utanförskapsområden där klimatet är gynnsamt för gängbildningar och våld. Hans besök omgärdades av en och annan livvakt kan jag tro samt av ett litet pressuppbåd. Vad han sa och vad han gjorde dokumenterades. Det blir inte några förtroendefulla och ingående samtal då.

För en politiker är det förstås viktigt att synas i olika sammanhang. Ygeman har ju som ett av sina områden ansvar för polisen och det är självklart att han har ett intresse av att på plats lära sig mer om vad som försiggår i Malmö. Hans jobb är också att ingjutna lite hopp om att det snart blir bättre. Men jag undrar om han inte skulle få mer och bättre information om han åkte dit utan hela den uppvaktning som följer honom. Det viktiga nu för politikern och statsrådet Ygeman är att den kraftsamling av poliser som han talar om verkligen kommer till stånd och att polisen verkligen hittar de skyldiga så att de kan lagföras. Viktigt är också att arbetet ger resultat snabbt – men viktigare är förstås, som jag varit inne på tidigare, att situationen förändras och förbättras på sikt. Det ska inte behöva finnas utanförskapsområden i Sverige.

Min dag har varit god mot mig, kan jag meddela. Det är jag tacksam för. De som arbetar med att bygga ut balkongerna här i området har nu närmat sig. Snart stänger de balkongen, men jag hoppas att det dröjer några dagar till. Om inte annat för att jag kan ut där och njuta av plusgraderna. Fast skälet är förstås ett annat…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.