Vad ska man säga?

Jag tittade faktiskt på presskonferensen som USA:s president Donald Trump och den gästande israeliska premiärministern Benjamin Netanyahu höll i afton svensk tid. Den sändes förstås på CNN och det var via den som jag följde med i vad som sades. Det har ju spekulerats en hel del i hur Trump och hans administration ska ställa sig till konflikten mellan israeler och palestinier och om den sedan decennier förordade tvåstatslösningen fortfarande ska gälla. Beskedet som gavs av Trump var lite av typen ”goddag yxskaft”. Han sa att om det blir en enstatslösning (läs: Israel) eller tvåstatslösning spelar inte någon roll för hans del.

Men han sa också att det krävs kompromisser från båda håll för att det ska bli en bestående fred. Vad dessa kompromisser skulle bestå av kunde han inte riktigt ge besked om annat än att tyckte att Israel ska ta det lugnt med nya bosättningar på palestinska områden och att palestinierna måste sluta lära ut hat mot Israel i skolorna.

Det senare är lite intressant. När Netanyahu svarade på en fråga – och det sa han innan Trump yttrade sitt exempel på kompromisser – sa han att Israels villkor för fred är att palestinierna erkänner Israel, att de slutar att lära ut hat mot Israel i skolorna och att Israel fortsättningsvis ska ha koll på hela området. Det senare innebär, om jag förstår saken rätt, att Israel – även om det skulle bli en tvåstatslösning – ska fortsätta att ha vägspärrar och checkpoints i det palestinska området. Och detta för sin säkerhets skull. Under de förutsättningarna lär det inte bli fred i första taget. Självklart vill palestinierna själva sköta sin framtida stat utan inblandning av Israel och deras säkerhetsstyrkor och militär.

Vad som slog mig var att Trump tydligen lätt tar till sig vad andra tycker. Och sedan upprepar detta som ett argument. Han är ju dokumenterat okunnig om tillståndet i världen och knappast sanningsenligt informerad om förhållandena inför ett statsbesök. Jag befarar att han inte ens är intresserad av det eftersom hans fokus, enligt egen utsago, är att sätta USA:s intressen främst. Då kan man strunta i andra.

De frågor som Trump fick om sin nationella säkerhetsrådgivare Michael Flynn och hans avgång besvarade han med angrepp på pressen. Han sa att Flynn var en ”fantastisk man” och att han behandlats orättvist av fejkmedierna. Det är rent häpnadsväckande. Uppenbarligen var det Trump som gav honom sparken, men tydligen inte för att han ljugit för vicepresidenten utan för att lögnen avslöjats och gjort det ohållbart för Trump att behålla denna ”fantastiska” man.

I dag avslöjade New York Times att personer i Trumps organisation haft återkommande och flitiga möten med ryska agenter under presidentvalskampanjen. Det är högst illavarslande och bekräftar med viss emfas misstankarna att Trump halvt om halvt låter sig styras av Kreml och president Putin, om vilken han fortfarande inte har sagt ett ont ord. Det återstår att se vad som följer av dessa nya avslöjanden.

Här hemmavid har det varit utrikespolitisk debatt i riksdagen. Den följde jag inte och jag har därför inte något att säga om den. Inte om något annat heller för den delen. För nu får det vara slut för i dag med skrivandet. Jo, det förstås – jag kan säga att dagen har varit god mot mig.

Slutligen måste jag bara visa en fantastisk – tycker jag – bild som dotter Moa tog på väg till jobbet för någon morgon sedan. Jag har fått hennes tillåtelse att visa den.

DSC_7236.JPG

Foto: Moa Theander

Visst är det en häftig bild!

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vad ska man säga?

  1. Anna skriver:

    Ja! Vilken träffsäker pilot 🙂

Kommentarsfältet är stängt.