McCain-kommentaren

Ibland har jag känt mig tjatig när jag skrivit något om USA:s president Donald Trump. Tjatig därför att han återkommer som ett aktuellt ämne snart sagt varje dag. En kompis sa till mig att jag inte behöver skriva om honom. Jag kan ju ändå inte påverka utvecklingen genom att säga vad jag tycker. Nej, det kan jag förstås inte. Men det är väldigt, väldigt svårt att låta bli att kommentera vad Trump gör och säger.

Vi satt uppe i går, hustrun och jag, och tittade på direktsändningen av hans tal på en flygplats i Orlando, Florida. Som vanligt angrep han medierna och om detta är hans framtida strategi att flyga runt i presidentplanet och prata ”direkt” med sina supportrar utan att möta pressen (men förlita sig på att pressen förstås alltid är där för att förmedla vad han säger), så är det något olustigt som händer. Attackerna på pressen är allvarliga och när Trump hävde ur sig att hans mål är att begränsa möjligheterna för medierna eftersom de bara kommer med ”fake news”, så är det verkligen allvarligt.

Den tidigare presidentkandidaten John McCain, som förlorade kampen mot Barack Obama när den senare första gången valdes till president, kommenterade Trumps attacker mot pressen i programmet Meet the press med “Det är så här diktarurer börjar”. Och precis så är det. Själv fick jag faktiskt vibbar från Hitlertyskland när jag satt där i soffan och lyssnade på vad Trump sa.

Trumps utspel om att Sverige hade utsatts för en, som man skulle förstå, terroristattack i fredags kom från ingenting. Svenska utrikesdepartementet har nu bett det amerikanska UD om en förklaring till vad Trump syftade på. Ingenting hade hänt i Sverige och Trumps påstående var helt gripet ur luften. En stor fet lögn. Och det är inte vare sig första eller sista gången som han ljuger. Hans presidentperiod kan bli en riktigt besvärlig prövning både för USA och amerikanerna och för världen i övrigt.

I dag fick vi fikafrämmnande och vi satt förstås – osökt – och pratade om den nye presidenten Donald Trump. Vi var överens om att det kanske finns något att göra ändå. I det väldigt lilla formatet – nämligen att inte sätta en fot i USA så länge Trump är president och att inte heller köpa amerikanska varor. Jag har inte kläm på vad det är för varor och tjänster med amerikanskt ägande som vi konsumerar, men man kan ju försöka i alla fall – om lusten att göra det blir överhängande. Varor och tjänster handlar väl om bilar, kan jag tänka mig, men mest om dataprylar och så förstås användningen av Google, Facebook och andra tjänster. Det senare blir förstås svårt eftersom marknaden domineras av dessa företag. Åtminstone i vår del av världen.

Ja, det finns säkert anledning att återkomma många gånger till Trump och vad han säger och gör. Min dag har varit god. Men oerhört slapp, som söndagar tenderar att vara när det är andra som jobbar och sliter – det vill säga skidåkarna som dyker upp i SVT:s Vinterstudion. På onsdag börjar skid-VM i Lahtis och då blir det jobbigt för en soffåkare som jag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.