Bildts smarta svar

Jag vet inte vad Carl Bildt håller på med nuförtiden. Den forne statsministern och utrikesministern håller sig i alla fall jour med vad som händer. Jag är sannerligen inte någon fena på Twitter. Jag har ett konto som jag bara använder för att annonsera när jag lagt ut något inlägg på den här bloggen. När jag lönearbetade var jag mer aktiv, men jag har för länge sedan glömt bort hur man bär sig åt för att följa med i alla tweets som läggs ut. Det tar ju sådan tid att försöka hänga med där.

På andra forum har jag dock noterat att Carl Bildt, som väl var den första statsmannen av någon betydelse som använde Twitter för att berätta vad han gjorde, tyckte och tänkte, i två fall har kommenterat den nye USA-presidentens göranden och låtanden.

I en tweet konstaterar Bildt, som självklart skriver på engelska för att – kanske – Donald Trump eller någon i hans omgivning ska läsa, att han förstått att presidenten tycker att pressen är utom all kontroll (out of control). I nästa mening drar han slutsatsen att det är precis så som det ska fungera i ett fritt samhälle. Det är i mitt tycke ett fantastiskt koncentrat av hur det är och ska vara i en demokrati. Men om mottagaren, president Trump, förstår eller vill förstå det är väl högst tveksamt. Det tycks ju som om han har målsättningen att få tyst på medierna som med rätta kritiserar hans lögner.

Trump gick ju ut i sitt tal i Florida med att ett terrordåd tydligen ägt rum i Sverige häromdagen. Nu har det visat sig att Trump kvällen innan tittat på ett hårdvinklat reportage från Sverige i den konservativa TV-kanalen Fox News. Det var inte många bokstäver som var sanna i det programmet men Trump tog dem för sanning och drog sina egna felaktiga slutsatser. Därav påståendet att det häromdagen skett ett terrordåd i Sverige. Det som möjligtvis kan ha lett fram honom till den slutsatsen var en sekvens i reportaget som visade övervakningsbilderna av gatulivet när en islamist sprängde sig själv till döds på en sidogata i Stockholm i december 2010.

Nåväl, hur fel Trump än hade så gick han i dag till förnyat angrepp mot Sverige genom att i en ny tweet slå fast att den storskaliga invandringen till Sverige inte alls har fungerat bra. Här kommer Carl Bildt in igen genom ett underfundigt tweet som går ut på att ”om man står i en grop så ska man sluta gräva”. Men det fattar väl inte Trump – om han nu får veta vad Bildt skrivit.

Nog om Trump för i dag. Min dag har varit bra. Träning först en stund på morgonen och sedan åkte jag till en kompis som är bortrest för att skotta snö på hans gård. Det ser ut att bli mer skottning där eftersom ett snöväder tydligen närmar sig och kommer till våra trakter på onsdag och/eller torsdag. Det är bra övning. Jag har också varit nere på stan en sväng för några ärenden. Då träffade jag på några bekanta som jag ordade med en stund och bland andra träffade jag Staffan Nilsson, den tidigare nyhetschefen på Norran. Tyvärr avbröts vi i vårt samtal när jag fick telefon, men å andra sidan hann säkert Staffan till sin destination där tiden var inbokad. Ett av mina ärenden fick skjutas upp eftersom handläggaren inte var på plats. Så det blir kanske en tur till stan i morgon igen. Eller på onsdag. Vi får väl se. Ärendet springer ju inte ifrån mig utan måste fixas, så det är väl bara att avvakta rätt tid.

Och nu, gissar jag, är det väl rätt tid att sluta för i dag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.