Glesbygd utan hopp

Det är bra att SVT börjat granska hur det ser ut i Sverige och då utifrån det ofta och under decennier framförda budskapet att ”Hela Sverige ska leva”. Utvecklingen är obönhörlig och har så varit i tiotals år. Glesbygden blir allt glesare och det som visades i SVT:s Aktuellt och Rapport i kväll var att ungefär en tredjedel av det gigantiska Västerbottens län består av områden där all service har lämnat byarna och orterna.

Det är väl egentligen – eller borde inte vara – någon överraskning. Det regionala stödet som har delats ut har möjligtvis fördröjt utglesningen av redan glest befolkade områden. Men det har inte förhindrat utvecklingen. Dock finns det lite här och där livskraftiga byar, men de utgör undantag. Undantag som väcker hopp om att utvecklingen kan vända.

Jag lär inte under min återstående levnad – ens om jag når målsättningen att bli 104 bast – få uppleva att glesbygden lever upp. Att vända en utveckling som pågått i många decennier blir väldigt svårt. En ny så kallad gröna-vågen-trend någon gång i framtiden kan måhända tillfälligt fördröja utglesningen. Kanske kan det på vissa platser ske en begränsad utveckling när personer från tättbefolkade områden i Europa – Nederländerna, Tyskland, Storbritannien och andra länder – söker sig till lugnet som råder i vidsträcka norrländska områden. Problemet för dessa blir detsamma som råder nu – brist på försörjningsmöjligheter.

Under åren som gått har det ibland dykt upp röster som hävdar att det är helt utsiktslöst att spendera pengar på att försöka hålla glesbygden vid liv. ”Siste man släcker lyset” har det hetat. Dessvärre ligger det mycket i det påståendet. I städerna och tätorterna råder bostadsbrist som man nu försöker bygga bort. Se bara på Skellefteå där det nu byggs bostäder i en takt som man inte har sett på 25 år. Måhända dagens utbyggnadstakt också, som då, får ett abrupt slut när de ansvariga kanske inser att Skellefteå inte kan nå upp till sitt mål att nå 80.000 invånare redan om 13 år.

Ingen vet dock något om framtiden. Det jag ordar om är mina egna tankar och om de är riktiga eller felaktiga återstår att se. Vad som kan konstateras som en sanning – en riktig sanning – är att inga samhälleliga satsningar hittills har förmått att få glesbygden att leva och därmed att få hela Sverige att leva.

Ytterligare en spik i glesbygdens kista lär väl den kommande kilometerskatten bli. Visserligen har regeringen redan deklarerat att den inte kommer att lägga fram något förslag i den form som utredningen – som presenteras i morgon – föreslår. Men regeringen har sannerligen inte skrinlagt sina planer på en skatt för transporter på väg. Problemet för regeringen är att hitta en formel som ger pengar till statskassan samtidigt som eventuella miljövinster kan räknas hem och det utan att exempelvis Norrlandslänens näringsliv och konsumenter drabbas.

Jag ser på tidningarnas webbsidor att Arbetsmiljöverket nu slagit fast att Säpos livvakter inte får arbeta ensamma. Säpo har fått en liten tid på sig att fixa till så att varje skyddsobjekt åtminstone har två livvakter. Det är möjligt att Säpo – av kostnadsskäl – överklagar beslutet, men jag tror inte att de har något för det. Ensamarbete för livvakter innebär alltför stora risker. Ökade kostnader för Säpo är säkerligen något som politikerna lätt kan anslå medel till eftersom det i många fall är just politiker som utgör dessa skyddsobjekt.

Slutligen något om min dag. Den har varit bra och i eftermiddags fick jag god tid på mig att surra med Kenneth. Tio år äldre än jag är han, men hänger med i de tekniska nymodigheterna betydligt bättre än vad jag gör. Och han har massor av minnen att förmedla. Det är kul att lyssna till dem.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.