Vackert efter snöfall

Det är ju inte så kul, tycker jag, när det snöar i stort sett ett par dygn i sträck. Här har det väl kommit tre-fyra decimeter de senaste dagarna varav det mesta under natten som var. Det märktes minsann i morse. Nästan alla gator var oplogade och det var lite spårigt att köra. Trottoarerna var oplogade och folk gick på gatan där det var lite uppkört. Jag har full förståelse för att snösvängen inte hade startat; varför ska man köra igång och röja snö när det snabbt blir likadant igen. Väderlekstjänsterna spådde ju att snövädret skulle dra iväg norrut under dagen.

Det var helt rätt. Framåt eftermiddagen klarnade det upp och vi fick se när solen gick ner i väster. Och då ser man hur vackert det har blivit efter snöfallet. Nu var vägarna och trottoarerna plogade. Snövallarna och snöhögarna hade blivit högre och väl nästan för första gången den här säsongen fick vi en riktig snörik vinter. Ah, det hade vi ju en sväng tidigare också. Det höll jag på att glömma bort. Precis som den vinterstarten töade bort .

Jag pratade med en granne i dag. Han hade skottat vackert utanför sin plats i carporten (utanför min plats är det mer likt en puckelpistbana, vilket jag nog snart får försöka åtgärda). Vi pratade i alla händelser om det som vi båda har tyckt oss kunna notera. Nämligen att vintern har blivit förskjuten. I flera år tycker vi att tendensen har varit att det kommer mer snö i februari och mars – ja, rent av i april – än det gör under de första vintermånaderna november, december och januari. Om vi har rätt eller fel må väl andra ha åsikter om.

Det jag nu väntar på är att se ljusen från den där maskinen som drar upp skidspåren längs elljusspåret som jag ser från mitt fönster. Det är ju perfekt före nu med ett par minusgrader och massor av ny snö. Det borde vara många åkare ute nu, men det är tydligt att de själva inte vill köra upp spåren. Många motionärer är kanske också i Dalarna för att köra Öppet spår eller ligger där i krokarna och finslipar formen inför söndagens Vasalopp. Vad vet jag?

Min dag har varit god. Jag hoppade över träningen i morse eftersom jag hade en bokad tid hos tandläkaren. Inga hål att laga och vi kom glatt överens om att ses om ett år igen. Men till tandhygienisten blir jag kallad dessförinnan. Det kan jag stå ut med.

Jag fick bild från mina vänner som är på resa. Kul att se att de har det bra och det kändes bra att få se en bild på dem när de sitter och fikar och det är grönt och fint omkring dem. Jag har bara skickat en bild till dem och den var vit. Med den försökte jag visa snön som ligger på deras uppfart. Kanske skickar jag en bild i morgon när jag ska ta bort de senast fallna decimetrarna.

Svenska damlandslaget i fotboll spelar just nu mot Australien i Algarve cup i Portugal. Så länge som jag såg på sändningen av matchen – jag hängde inte med när sändningen gick över till SVT24 – hade inget av lagen gjort något mål. Det här landslaget spelar ju EM senare i år och behöver naturligtvis matchträning. Man kan ju hoppas att laget när det väl kommer till EM-slutspelet lyckas minst lika bra som det gjorde i OS när det kom på andra plats, vilket var en fantastisk prestation.

Damidrotten är emellertid väldigt orättvist behandlad. När herrlandslaget spelade EM i somras delade Uefa ut nästan 19 miljoner kronor till de svenska klubbar som släppte ifrån sig spelare till landslagsspel. När tjejerna spelar sitt EM i sommar får klubbarna inte en krona av Uefa. Detta trots att förhållandena är desamma – nämligen att klubbarna betalar spelarnas löner när de är på landslagsuppdrag och slutspel i mästerskap. Anledningen till att det är så finns det tydligen inte någon förklaring till. Inte mer än att det nog dröjer ett bra tag till eftersom det var en lång process innan Uefa började ersätta klubbarna för herrarnas deltagande i mästerskap. Då ska ni veta att Uefa betalade ut nästan 1,4 miljarder kronor totalt som ersättning till klubbar som släppt ifrån sig spelare till EM-slutspelet.

Och ni ska veta att denna orättvisa bara är toppen av ett isberg när det gäller hur damer och tjejer missgynnas i förhållande till herrar och killar. Orättvisan finns på alla plan och är generell. Det måste förändras. Men det tycks vara svårt att ens åstadkomma små, små steg till en bättre jämställdhet inom idrotten, vilket jag tycker är synd och skam.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.