En vanlig dag

Så där ja. Nu har jag kollat in finalen i På spåret och därefter Skavlan. Då är väl fredagen avklarad, även om det återstår ett antal timmar innan jag söker mig till sängen. Dagen har varit bra. En timme på Friskvårdskompaniet i morse gav inte vad jag trodde att timmen skulle ge. Plötsligt kände jag mig inte alls i form och jag kom att tänka på vad elitidrottare ibland säger inför en tävling. Nämligen något i stil med att ”vi får se hur kroppen känns i dag”.

Det är väl det som är dagsform, kan jag tro. Idrottsmän och -kvinnor är ju som finkalibrerade maskiner där minsta störning ger utslag i form av sämre prestationer. Nu vill jag inte för ett ögonblick antyda att jag skulle vara ens i närheten av detta, men tydligt är att formen kan variera.

Efter gymmet var det dags för efterlängtad massage hos Lena Thall. I dag lärde hon mig dessutom nya strechingövningar som jag helt säkert behöver. Det finns tydligen gott om senor och muskler som behöver sträcka på sig för att fungera på bästa sätt. I varje fall kan det inte skada att försöka sig på dem.

När jag kom hem efter dessa morgonsysslor väntade en stor överraskning. Grabbarna som håller på med balkongerna hade satt fast räcket ordentligt och även satt fast handtaget till dörren så att balkongen nu kan beträdas. Så här ser den ut i dagsläget.

DSC03934.JPG

Det ser kanske inte mycket ut för världen, men balkongen blir 3,6 kvadratmeter större. Än saknas nytt tak, el och själva inglasningen. Men det kommer så småningom. Golvet ska slutligen också fixas till. Det som ytterligare ett rum till i lägenheten.

När jag väl var på balkongen lyste inte bara jag upp, smålycklig över att på ett så behändigt sätt få frisk luft.

DSC03932.JPG

I solljuset glittrade björken på ett som jag tycker vackert och fantastiskt sätt. Det är fint med vinter när den är som den är just nu, men det har jag nyss skrivit om. Så jag gick över till andra sidan av lägenheten och tog en bild upp mot Moröhöjdens elljusspår, som naturligtvis inte syns. Men en vinterbild tycker jag att jag fick till.

DSC03937.JPG

Fredagsbestyren var annars de vanliga. Det blev lite jäktigt med tvätten eftersom den skulle klaras av när herrarna körde sin stafett i skid-VM. Det gick vägen. Strykningen fixade jag när Johan Olsson åkte och jag var tillbaka när Marcus Hellner var inne på sitt tredje varv. Så jag missade ingenting av spänningen som sedan blev. Kul med ett svenskt brons.

Jag har insett att det blir en mycket intensiv söndag. Vasaloppet brukar jag alltid följa från start. Men samma dag äger också herrarnas 50 km i skid-VM rum och som om inte det vore nog så pågår då även EM i friidrott inomhus. Det blir mycket att titta på. Och jag ska försöka göra det, även om söndagen verkar bli en verkligt fin dag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.