Märkligt sammanträffande

Visst kan det inträffa märkliga saker ibland. Det gjorde det i dag för mig. Eftersom jag hade tid över (jag har mycket tid över) satte jag mig för att fortsätta att skriva ned sådana saker som jag minns. Det är lite kul och det blir säkert roligt för dottern att få det när allt är klart. Än så länge har jag bara kommit fram till slutet av åren i Uppsala och tiden runt detta.

Så satt jag där och uttryckte mig om den tiden när jag hade en tävlingshoj – en orange Crescent med tio växlar. Det var ju max vad man kunde ha på den tiden. Jag var aktiv med cyklingen, tränade en hel del och fick tillsammans med faderskapet vara med på första provloppet av Vänern runt. Om detta berättade jag. Det var i juni 1971 som det ägde rum och det måste ha varit alldeles innan jag drog iväg på luffen i Thailand tio veckor.

När jag sitter där vid datorn så började jag kolla om det fanns något på nätet om Vänern runt på den tiden och hittade en länk, som jag inte fick att fungera. Nu i kväll så har jag som alltid haft kontakt med dottern. Då sitter hon och tittar på just den länken och hon skickade över den till mig.

Hennes kusin hade just i dag suttit och lurat på sin farfar, min farsa Bert, och hans maratonlöpningar. Då hade hon snubblat över informationen att det fanns något om cykel och Vänern runt, men hon hittade det inte utan bad dotter Moa om hjälp. Och hon hittade det. Så nu har vi båda suttit och tittat på det ungefär halvtimmeslånga programmet – http://euscreen.eu/item.html?id=EUS_7B8E05BAB77B40C1AA56CBEEB02FBE94 – där farsan mycket riktigt dyker upp efter ungefär 23,5 minuter i en två minuter lång intervju.

Inslaget gjordes 1975 och det blev en liten överraskning för mig. Jag visste inte att Vänern runt etablerats som motionslopp och att farsan fortsatte köra. Nu ser jag att det fortfarande fungerar och att det går bra att anmäla sig till loppet som körs i år för 46:e gången. Det är Örebrocyklisterna som är arrangör.

Men håll gärna med mig – visst är det märkligt att vi på varsitt håll har suttit och kommit på det här samma dag! När vi förmodligen inte – i alla fall inte jag – ens tänkt på Vänern runt under många, många år.

Det har varit dramatiskt i EU i dag. Under dagens toppmöte i Bryssel skulle ländernas stats- och regeringschefer välja ordförande till Europeiska rådet. Polacken Donald Tusk har varit ordförande och han omvaldes nu. Detta trots att Polens premiärminister Beata Szydlo var starkt emot att han skulle väljas. Till slut var hon ensam som ville annorlunda och inte ens Ungerns premiärminister Viktor Orbán stöttade henne.

Detta fick omedelbart konsekvenser av ett slag som aldrig tidigare har förekommit i under toppmöten. I alla frågor som sedan behandlades var det meningen att EU-ledarna skulle komma överens om en lång rad slutsatser i flera frågor. Men Beata Szydlo sade nej till alla utan vidare motiveringar. För att slutsatserna ska gälla krävs enighet, men en sådan nåddes inte nu.

Att Polen reagerar så här beror i stor utsträckning på att Donald Tusk en gång var premiärminister som tillhörde ett annat parti än det allenarådande PIS samt att EU-kommissionen anser att Polen under sin nuvarande ledning bryter mot rättsstatens principer. Det inträffade visar på den splittring som finns och som har visat sig så tydligt alltsedan den stora flyktingströmmen kom till Europa under hösten 2015. Polen, Ungern, Slovakien och Tjeckien säger ju nej till att ta emot asylsökande som omfördelas från andra EU-länder. Det är en hållning som upprör och irriterar många andra länder i EU.

Nu blir det säkert så – så småningom – att EU-ledarna på något sätt kan driva diskussionen vidare och att de slutsatser som skulle nås i dag kan nås på annat sätt någon annan gång. Men det är en spännande tid som väntar. Den här månaden kommer Storbritannien att formellt begäran utträde ur unionen och snart är det val i Frankrike där högernationalisten Marine Le Pen sägs ha en god chans att erövra presidentposten. Hon vill att Frankrike lämnar EU.

Jag tror inte – eller rättare sagt jag vill inte tro – att Le Pen blir president. Men de spänningar som finns inom unionen lär finnas kvar ytterligare en tid i alla fall och det ska bli intressant att se hur de kan lösas upp. Kanske uppstår en ökad enighet bland EU-länderna i samband med att utträdesförhandlingarna med Storbritannien börjar. Vi får väl se.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.