Störande självförhärligande

Just nu pågår finalen i Melodifestivalen. Vi får väl se vem eller vilka som vinner. Det jag slås av när jag sitter och tittar – eftersom jag skriver det här när sändningen pågår så ser jag sannerligen inte alla bidrag – är att allt är så oerhört välrepeterat. Från deltävlingarna och till nu framför artisterna sina låtar med exakt samma rörelser. Bakgrunderna är desamma och allt är sig likt. Det som skiljer sig från uttagningarna och deltävlingarna är just det faktum att tävlingen ska avgöras.

Men det finns saker som jag stör mig på. Artisten Lisa Ajax exempelvis har en bra röst och gör alls inte bort sig. Men varför i hela världen utgör bakgrunden av en jättestor skärm där man hela tiden ser hennes ansikte i olika vinklar och i olika positioner. Ibland glider kameran ner över hennes ena axel. Jag får obehagliga vibbar av sådan presentation. Tanken är väl förmodligen att visa att hon är vacker, men för mig framstår bakgrunden som ett självförhärligande. Osökt kommer jag att tänka på de regimer och länder där statschefen syns på stora porträtt över hela landet. Eller på Putin, Rysslands president, som gärna framställer sig som en machokille – bäst av alla.

Naturligtvis är det kanske lite överdrivet av mig att jämföra bakgrunden till just denna låt med välkända diktatorer. Men jag tror att ni förstår vad jag menar – det bidrag som Lisa Ajax framför skulle vara ännu bättre med en annan bakgrund.

Apropå envåldshärskare så har president Erdogan i Turkiet surnat till ordentligt sedan den nederländska regeringen vägrat att ge landningstillstånd för det plan som Turkiets utrikesminister Mevlüt Çavusoglu färdas i. Han skulle besöka Rotterdam för att hålla ett valmöte bland exilturkar inför den folkomröstning som ska ske i april och som förändrar landets konstitution så att president Erdogan får ännu mer makt.

Erdogans svar på nederländernas beslut att vägra låta planet landa blev omedelbart och dramatiskt. I ett tal kallade han nederländarna för ”kvarlevor från nazisterna” och fascister. Han utlovade också vedergällning, vilket har gjort många EU-ledare nervösa. Det som EU fruktar är att Turkiet ska säga upp migrationsavtalet med EU, vilket i sin tur omedelbart och förmodligen skulle innebära en ny strid ström av flyktingar till de europeiska länderna.

Vi får väl se vad det blir av det här. Tonlägen kan ju både öka och minska och inte alltid leder ett högt tonläge till verkliga åtgärder. I det här fallet är dock risken uppenbar för att den ökade spänningen faktiskt resulterar i konkreta åtgärder. Dock tror jag att det inte händer något förrän möjligtvis efter det att turkarna har ändrat konstitutionen som ger president Erdogan den makt han vill ha.

Och när det gäller Melodifestivalen så hoppas jag att Owe Thörnqvist eller Jon Henrik med Aninia vinner. Nu ska han framföra sitt bidrag, så nu slutar jag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.