Inte så enkelt

På olika håll i Europa – Nederländerna, Tyskland och Österrike exempelvis – har myndigheterna förbjudit eller avstyrt valmöten med utsända representanter för det styrande turkiska partiet AKP. Anledningen till att företrädare för den turkiska regeringen åker runt är för att skaffa stöd för den förändring av den turkiska konstitutionen, som kommer att ge president Erdogan betydligt mer makt.

Till Sverige kom i dag partiets internationella sekreterare Mehmet Mehdi Eker för att hålla ett antal möten i Stockholmstrakten. Demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP) kommenterade hans aktiviteter i SVT:s Agenda i kväll och hon menar att Eker inte har bjudits in av regeringen och att hans besök på intet sätt är officiellt. Och att han här i Sverige bara praktiserar den yttrande- och mötesfrihet som råder här i landet.

Jo, så är det. Eker själv sade i en kort intervjusnutt som jag såg att han har all rätt att informera sina landsmän inför valet om den förändring som föreslås och som ska avgöras i en folkomröstning i nästa månad.

Jag tycker frågan är mer komplicerad än vad den i förstone kan synas vara. Självklart råder mötes- och yttrandefrihet här i landet. Den gäller förstås alla som bor här och alla som finns i landet – även besökare. Men enligt min ringa åsikt så finns det saker som komplicerar frågan. Information är för mig ett betydligt bredare begrepp än det som jag gissar att Eker och hans partikolleger som åkt till andra länder ägnar sig åt. Det är ren och skär propaganda och direkta uppmaningar till exilturkarna att rösta för förändringarna som föreslås och därmed för ökad makt till den redan nästan enväldige presidenten.

Det är helt naturligt att partier inför val av olika slag framför sina åsikter. De informerar inte om valet som sådant utan de informerar om sitt partis politik. Den informationen är en ensidig redogörelse och ett partiskt inlägg. Den informationen ges på ett valmöte med tydlig agenda och ett tydligt mål.

Så i fallet med Eker och den turkiska regimens hårda bearbetning av den exilturkiska väljarna tycker jag att det känns och är fel att regimens företrädare kan åka till andra länder för att hålla valmöten. Jag skulle tycka det var precis lika illa om svenska partiföreträdare inför något riksdagsval åkte ner till exempelvis spanska sydkusten för att hålla valmöten.

Information om och inför val bör vara mångsidig och allmängiltig. Utlandssvenskar och exilturkar – ja, alla med dubbla medborgarskap – bör kunna tillgodogöra sig den information som de vill och behöver ha på annat sätt än att vänta på att någon partiföreträdare ska komma och besöka dem.

Om jag har rätt eller fel må i det stora hela vara egalt. Men jag hoppas att den svenska regeringen – eller om det nu enbart är demokratiministern – tänkt till ordentligt och faktiskt problematiserat frågan innan hon svarade. Att hon svarade som hon gjorde är naturligtvis korrekt enligt våra lagar och vår tradition. Men ändå känns det lite fel – åtminstone för mig.

Jag har också noterat att säkerhetspolisen, Säpo, nu offentligt medgivit att utländska spioner agerar mot telekomsektorn i Sverige. Jag är faktiskt inte förvånad över att så är fallet. Agerandet är i första hand riktat mot företag och offentliga myndigheter, vilket i sig är naturligt. Det framstår som tämligen uppenbart att hotet från denna illegala verksamhet – för det är ett hot – hela tiden ökar.

Förhoppningsvis är företag och myndigheter väl medvetna om detta och förhoppningsvis finns det ett tillräckligt skydd mot sådana angrepp.

När detta är sagt, kan jag säga att dagen varit god. Stillsam och god. Under aftonen kom våra fina grannar hit på fika och en fin pratstund. Det kändes bra.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.