Nog finns skäl till oro

Jag är sannerligen inte den förste som oroas över den tendens som tycks finnas både här hemma och ute i stora världen. Jag tänker då på den tydligen starka tendensen till ökad nationalism. I morgon är det val i Nederländerna och en liten, liten snutt i nyheterna om Geert Wilders, mannen som är enda medlemmen i sitt egna parti. Han var ute på gator och torg och visade upp sig för väljare. Han menar att Nederländerna ska ut ur EU, vara sitt eget land och ha sin egen valuta. Detta anser han vara bättre än att vara medlem i den europeiska unionen. Samma strömningar finns hos högerextrema partier i andra länder och då tänker jag närmast på Frankrike och Nationella fronten med Marine Le Pen som partiledare.

I Ungern och Polen styrs länderna av makthavare som i grunden vill föra en helt annan politik än att följa den som är bäst för hela Europa och som formas i och av EU. I dessa länder struntar man i vad EU tycker, men man tar väldigt gärna emot allt stöd som man kan få från de övriga i gemenskapen. En sådan hållning borde inte vara hållbar. EU har låtit det gå alltför långt när det gäller Ungern, men markerar mot Polen. Dessa markeringar tycker jag är berättigade.

Nationalismen är, som jag ser det, av ondo. Den bygger på tankesättet att ”vi” är bättre än ”dom”. Det är vi inte alls, hävdar jag. Och jag blir bedrövad när jag ser och hör dessa maktmänniskor agitera. Den jag tänker på just nu är president Erdogan som fullständigt farit i taket av oresonlig ilska mot framför allt Nederländerna därför att ett par av hans regeringsmedlemmar inte fick hålla valmöten i landet. Han har anklagat Nederländarna för att vara nazister och fascister. Han har hotat – ett tomt hot förvisso – att dra Nederländerna inför domstol för brott mot mänskliga rättigheter (tror jag det var). Och i dag pekade han inför en entusiastisk åhörarskara på nederländernas låga moral och karaktär i samband med massakern i Srebrenica då 8.000 män och pojkar avrättades.

Att blanda in Nederländerna i det sammanhanget är orimligt. Det var visserligen nederländska FN-soldater som skulle ansvara för säkerheten i Srebrenica. Men de dåligt utrustade FN-soldaterna hade ingen som helst möjlighet att göra någonting som förhindrade den massakern. Det skulle inte någon FN-styrka med samma möjligheter som den nederländska ha kunnat göra. Inte ens turkiska FN-soldater.

Att Erdogan är förbannad är en sak. Men till stor del är aggressionen säkerligen motiverad av hans iver att få väljarna på sin sida. I april röstar turkarna om den nya konstitutionen som ger president Erdogan ytterligare ökad makt. Redan har han fängslat 10.000-tals personer som han anser vara fiender till staten och långt fler har mist sina anställningar. Medier som varit oppositionella har stängts eller kuvats och det budskap som går ut till turkarna är exakt det som presidenten anser vara bäst för landet. Det vill säga bäst för honom själv. Och brott mot mänskliga rättigheter, som han menar att andra gör sig skyldig till – vad han har gjort och gör mot kurderna i sitt eget land är så oändligt mycket värre och kan lätt rubriceras som brott mot mänskliga rättigheter.

Erdogan ger verkligen ett ansikte åt hyckleriet. Turkiet som nation är på god väg att klippa av kontakterna med många länder och i slutändan kommer det inte att bli till gagn för landet och för befolkningen.

Vad som händer i USA under den nye presidenten Trump har jag skrivit många gånger om. Trump är samma andas barn och han exploaterar och vidareutvecklar den nationalism och patriotism som alltid har funnits i USA. Får han hållas kommer det inte heller att gagna det landet.

Nej, nog om detta. Min dag har varit bra, kan jag meddela för dem som eventuellt är intresserade av det. Jag gillar inte alls snön som föll i afton, men det är ingenting som man kan göra något åt. Tids nog försvinner den och då får vi åter igen, som fallet varit de senaste dagarna, sniffa på den aning om vår som kan förnimma när solen ligger på.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.