Viktiga möten

Fredagarna innebär rutinartade uppgifter. Som exempelvis att bevaka tiden i tvättstugan. Jag finner faktiskt ett stort nöje med att stryka kläderna. Det har jag alltid gjort och jag kan inbilla mig – vilket jag nog har sagt någon gång tidigare – att det beror på att man ser resultat av sitt arbete på en gång. Men jag har även varit ner till stan en sväng för att uträtta några ärenden. Den undertecknade årsberättelsen för Sunnanå SK har lämnats till revisorn bland annat.

Ivrigt väntar vi på att de som arbetar med balkongerna ska komma. Taket ska få en träbeklädnad och det ska in belysning där. Och så inglasningen förstås. Det är sagt att det ska vara klart under den här månaden. Sedan ska golvet fixas när det är säkra plusgrader ute, men många balkonger har ställts i ordning i vinter och där ligger vi verkligen inte först i kön för att få det gjort. Men när det är klart kommer det att bli jättefint.

Så har finalspelet i hockey kommit igång. I kväll förlorade Skellefteå borta mot Frölunda med 3–0. Kanske blir det en del diskussion om denna seger eftersom – om jag förstått det rätt – SAIK fick två mål bortdömda i första perioden. Om de i stället hade godkänts hade matchen förmodligen fått en annan karaktär. Nu blir det för Skellefteå att visa sina kvaliteter när nästa match blir här hemma på söndag. Fast om jag ska säga vad jag tror, så tror jag inte att Skellefteå går vidare till semifinalspel i år. Det har varit lite för mycket upp och ner för laget.

I morgon ska jag i alla fall gå och se fotboll för första gången den här säsongen. Jo, det är Sunnanås damer som spelar mot Morödamerna. Det är träningsmatch och jag har inga andra förhoppningar än att Sunnanå ska få nya erfarenheter som laget kan ta med sig till träningarna. Det blir ju ytterligare en träningsmatch mot Morön innan serien drar igång och i den kommer lagen att mötas igen. Det blir spännande derbyn.

Det mest spännande som hände i dag som jag har snappat upp i alla fall var mötet mellan Tysklands förbundskansler Angela Merkel och USA:s president Donald Trump. Den senare har ju flera gånger kritiserat både Tyskland och Angela Merkel och Merkel har varit kritisk till Trumps envishet när det gäller att begränsa invandringen från muslimska länder. De båda framträdde vid en gemensam presskonferens, men så mycket kom inte ut av den. När det gäller Trump så var journalisterna mer intresserade av hans påståenden att han blivit avlyssnad (vilket alla förnekar).

Trump hänvisade till tv-kanalen Fox News – som tydligen är den han förlitar sig på – eftersom det var där som han hörde någon tala om att Trump Tower blivit avlyssnat och att det skulle ha skett visen engelsk underrättelseorganisation. Fox News konstaterade strax efter detta att kanalen inte har några bevis för detta. Alltså – hela saken är påhittad. Vilket följer mönstret från Trump under hela valkampanjen och fram till nu – förmodligen även i framtiden – att det Trump säger ofta är helt utan grund och osant.

När det gäller mötet mellan Trump och Merkel så fanns det viktiga frågor att diskutera. Inte minst frågor som rör handel. Trump vill ju säga upp avtal som enligt honom är till nackdel för USA och hur han och hans administration ska fixa det återstår att se. Nästan alla utanför hans administration och bland likasinnade republikaner är övertygade om att den ordning som Trump eftersträvar kommer att skada USA i längden.

Många som följt mötet och snappat upp information från olika källor om hur mötet mellan Trump och Merkel gick talar om att det var en smula kärvt mellan de två. Vi får så småningom se hur samstämmiga uppgifterna är.

Men nu är det dags att sätta punkt. Dagen har varit god.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.