Dotterns nya kamera

Jag är vansinnigt stolt över min dotter. Snabb och duktig i huvudet, bra minne, läser och fattar snabbt, kreativ, pysslig och händig. Ja, hon är bara så bra på allt. Dessutom är hon en människa med justa och som jag tycker riktiga värderingar här i livet.

Nog om det. Häromdagen fick hon korn på att man kunde göra en kamera av en tändsticksask. Det var hon ju tvungen att pröva och ägnade en stund åt det. Resultatet lät inte vänta på sig.

DSC_7300.JPG

Så här ser kameran ut. Tändsticksask i mitten, en full filmrulle på ena sidan och en tom på den andra sidan. Sedan en del annat jox i mitten. Linsen är ett litet, litet hål. Ja, enligt vad hon berättat för mig är det bara ett hål som man gör med spetsen på en nål.

Vad blir då resultatet? Ja, det är inte en häpnadsväckande skärpa precis. Men fullt acceptabla bilder.

PSPICT0006.jpg

Som den här gatubilden av vägen nedanför Nacksta i Sundsvall.

PSPICT0020.jpg

Eller den här så kallade selfin. I slutet av nästa vecka kommer hon hit för att spendera några dagar här och då har hon sagt att att hon ska ta med den här kameran hit. Ska bli kul att se den i aktion.

Apropå bilder så lovade jag för länge sedan att försöka ta en bild på hur snöflingor kan glittra.. Jag gjorde det, men har glömt att lägga ut bilden varför jag gör det nu.

DSC03942.JPG

Det är inte någon bra bild. Men kanske uppfattar ni någon flinga som lyser som en liten ledlampa i snön.

I dag har jag sett årets första derby mellan stans damlag som spelar i samma division i år – Sunnanå (som jag naturligtvis håller på) och Morön. Jag blev positivt överraskad av Sunnanås spel och framför allt deras försvarsspel. Det ger mig gott hopp inför den kommande säsongen och jag tror att det unga Sunnanålaget – med några erfarna spelare i truppen – kan överraska en hel del i sommar.

DSC03967.JPG

På den här bilden är det Sunnanås målvakt Lisa Sjögren som tagit bollen framför den tidigare Sunnanåspelaren Christine Tjärnlund. Sunnanås Wilma Andersson och bakom henne – skymd – är duktiga Alexandra Nilsson.

Och därmed får det vara bra för i dag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Dotterns nya kamera

  1. Anna skriver:

    Cool dotter! Och fina bilder!

Kommentarsfältet är stängt.