Uppskjutet i USA

En väsentlig del av dagen har jag ägnat åt att försöka få ordning på en del papper. Jag lägger ju på hög och när högen blir störande stor så ägnar jag mig åt att pärma dessa handlingar. Då tycker jag själv att jag är duktig. Men det stundar ju deklaration och i dag fick jag ett önskemål, det vill säga krav, från broderskapet – som hjälper mig med just detta pappersarbete – att ta fram vissa uppgifter.

Det visade sig då att jag inte varit helt konsekvent. Papperen är förvisso pärmade, men olyckligtvis har jag bedömt dem lite olika varför de hamnat i olika pärmar. Så det blev till att leta och det hade jag kanske inte något emot. Egentligen. Man får tillbakablickar och sådana är ju alltid kul. Eller rättare intressanta.

Jag har också pratat länge med en kompis som nyligen mist sin fru. Det var ett bra samtal, som jag uppfattade det i alla fall. Säkerligen blir det mer kontakt framöver och om inte annat förväntar jag mig att se honom på någon av Sunnanås hemmamatcher framöver. Han var en trogen supporter innan hustrun blev sjuk.

Rökningen som jag och hustrun ägnar oss åt är naturligtvis inte alls bra. Men i dag hade den en positiv effekt. Faktiskt. För när hustrun var där ute så hörde hon ett ljud som inte hör till vanligheterna. Det var en av våra grannar, en äldre dam med ryggproblem, som halkade omkull med rollator och allt och inte kom upp. Jag var därnere på några få sekunder och hjälpte henne upp på benen. Lyckligtvis var armar, ben, handleder och ryggen i behåll och hon vägrade i sten att låta oss fara iväg och handla. Hon var nämligen på väg till affären här på Moröhöjden. Hon var tacksam för hjälpen att komma upp, men jag och vi undrade ändå hur det är ställt. Hon hade bara en tunn jacka på sig. Ingen mössa och inga handskar i den kalla och vassa blåsten. Vi får hålla ett öga på henne som de goda grannar vi vill vara.

Jag noterar också att Skellefteå AIK vann den fjärde kvartsfinalen mot Frölunda hemma nu i kväll. Därmed har SAIK tagit ett visst grepp om motståndarna och nu krävs det bara en seger till i de maximalt tre matcher som återstår  för att nå semifinalspel. Vi får väl tro och hoppas att det går vägen för laget. Det ser i alla fall ut som att de är starkare i hemmaarenan än borta, även om de tog en seger i Göteborg också. I grundserien gick det ju inte så där lysande som under tidigare säsonger, men det är roligt att laget uppenbarligen tänder till under slutspelet. Kanske, kanske kan det bli finalspel igen – för sjunde året i rad om jag är rätt informerad.

Uti det stora landet i väster, USA, har det hänt i dag att representanthuset i kongressen skulle rösta om Trumpadministrationens förslag till nytt sjukvårdssystem. Det så kallade Obamacare ska ju skrotas, vilket Trump utlovat. Men det är tydligt att hans förslag inte är helt populärt ens i de egna republikanska leden. I dag sköts omröstningen upp till i morgon och det är förmodligen för att administrationen ska utöva press på de ledamöter som är kritiska till att det nya systemet kommer att ställa miljontals amerikaner utan sjukvårdsförsäkring. Det i sin tur innebär att alla dessa människor får betala svindlande summor för att få vård i fortsättningen och det får till följd att många inte söker vård. Alternativt att de blir skuldsatta för lång tid framåt.

Hur det går? Ja, ingen vet. Om det blir majoritet för förslaget i representanthuset så krävs i nästa steg att det också måste skapas majoritet i senaten. Och, som sagt, många republikaner är skeptiska till den ordning som Trump vill ha. I slutändan är ju de republikanska företrädarna i representanthuset och kongressen beroende av sina väljare och om väljarna förlorar den förmån som Obamacare har givit dem och inte får något i stället så ligger de valda representanterna illa till i nästa val. För väljarna glömmer inte sådana saker helt lätt.

Så ska det väl också vara. Att politiker mer ska tänka på sina väljares väl och ve än på den högsta ledarens behov att ständigt hävda sig själv och sina gärningar som det enda riktiga här i världen.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.