Gammal bild

Vi får väl se hur det blir på måndag. Om Skellefteå AIK då vinner hemma mot Frölunda eller om det blir en sjunde match på onsdag i nästa vecka. I kväll vann Frölunda hemma med komfortabla 4–1 och av referaten att döma var det en hårdare och jämnare match än möjligtvis siffrorna speglar.

Själv har jag varit nere på Electrolux Home arena och kikade en halvlek på Sunnanås herrar som spelade träningsmatch mot divisionskollegan Hemmingsmark. Redan efter tre minuter gjorde bortalaget mål, men nog tyckte jag att det var Sunnanå som hade det mesta av spelet. Om än laget hade väldigt svårt för att komma till avslut och in i den så kallade boxen. Jag tror att matchen slutade 1–1. Så stod det i alla fall på resultattavlan när jag hade hämtat dottern och passerade matcharenan.

Som sagt – dotter Moa har kommit för att vara här ett par dagar. Det är ett kärt besök. Hon har plockat med sig material så att vi kan göra en sådan där tändsticksaskskamera och så har hon en del andra planer. Vi får väl se vad det blir.

Med sig hade hon också tagit en del gamla bilder föreställande undertecknad. Jag skannade en av bilderna. Den måste vara tagen 1966-1967 någon gång och visar hur jag poserar vid farsans BMC. Eller Hundkoja, som bilen kallades.

jag och hundkojan.jpeg

Jag minns att bilen var liten, men att den var så liten minns jag inte. En fantastisk, på den tiden, väghållning hade den i alla fall. Och jag tror att brorsan och jag hade mer roligt med den än farsan hade nytta av den. Dagens Hundkojor har naturligtvis ett modernare snitt och är alls inte lika små. När jag tittar på bilden förstår jag inte riktigt hur vi fick plats.

Särskilt dyker en händelse upp, som jag kanske har berättat om tidigare. En kompis, Sture, och jag åkte ner till Ölands södra udde för att skåda fåglar och då sov vi över i bilen. Sture var närmare två meter lång och jag är ju en och en halv decimeter kortare än han. Vi sov inte mycket den natten, kan jag säga.

Jag skriver inte särskilt mycket nu i kväll. Dagen har varit bra. Nu ska jag och vi ägna oss åt dottern. Det känns som länge sedan vi gav varandra generöst med tid.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.