Nya linjen invigd

I dag gick premiärturen för Norwegian till och från Skellefteå. Med tre turer om dagen – i alla fall på vardagar (jag har inte kollat hur det ser ut under helgerna) – ökar möjligheterna för Skelleftebor att ta sig ner till Stockholm och vidare ut i världen samt för andra att komma till Skellefteå. Jag ser att morgon- och kvällsturerna som SAS och Norwegian har ligger väldigt nära varandra. Lite större skillnad är på förmiddagarna och på eftermiddagarna är det bara SAS som kör. SAS ligger ju på en frekvens med fem turer om dagen under vardagarna.

Det senare har ändå inte räckt till. Det finns tydligen undersökningar som visar att många Skelleftebor och andra i närområdet åker till både Umeå och Luleå för att hitta tider och priser som passar. Förhoppningsvis blir det ökade utbudet från och till Skellefteå uppskattat så att de båda bolagen kan och vill fortsätta som nu. Allt hänger ju på om turerna är lönsamma och om de är det får bolagsledningarna granska både på kort och lång sikt.

För SAS är det särskilt intressant. SAS har ju, om jag förstått saken rätt, fortfarande en del problem med sin lönsamhet och – som jag skrivit tidigare – jag kan befara att någon av eftermiddagsturerna kan komma att dras in. Och det antingen för att spara pengar eller för att använda plan och besättning till att trafikera en annan destination som kan tänkas ge bättre ekonomisk utdelning.

Jag lyssnade lite på Norrans sändning från invigningen av Norwegians premiär och log när jag hörde den Skelleftebördiga kaptenen tala. Hon fick frågan av utmärkta Jessica Dhyr om det varit några problem när hon landade i den hårda blåsten. ”Det var lite guppigt, men inga problem”, var budskapet. Det är inte något exakt citat men svaret gick ut på det i alla fall. Och jag log för att om det är blåsigt och ganska hårt i byarna så är det inte några problem för erfarna piloter.

Jag har aldrig varit erfaren som pilot, men när jag flög som mest var det inte problem för mig heller (annat än om det var rak sidvind). Fast det var ju förstås i vindar och vindbyar som det lilla planet var byggt för. Småplan är ju mycket känsligare för vind än de stora trafikflygplanen.

Men blåst ordentligt har det gjort. När jag åkte för att vara med på Sunnanås årsmöte så var det en dam på cykel som praktiskt taget höll på att blåsa av cykeln. Hon vinglade till mycket kraftigt i vindbyn och hoppade elegant av cykeln innan hon skulle ha farit iväg ut på Torsgatan och i trafiken.

Årsmötet med Sunnanå gick smidigt i år. Mer om det kommer säkert i Norran så småningom. Apropå Sunnanå var damlaget till Umeå i dag för att spela mot Thoréngruppen som förra året kom tvåa i division 1 norra. Sunnanå förlorade i den hårda vinden med bara 1–0 och det tycker jag är bra. Sunnanå har många nya spelare i år och flera som har lyfts upp från F19-laget. Medelåldern är låg och jag tycker att spelarna gör mycket bra ifrån sig. Det kommer säkerligen att visa sig under seriespelet och jag är bergfast övertygad om att laget inte kommer att bli någon ”slagpåse” den här säsongen.

Dottern och jag har varit ute och gått också. Med sig hade hon sin tändsticksaskkamera och det ska bli lite intressant att se hur bilderna blir. Hon skickades också ner i källaren för att hämta en grej och kom tillbaka med en plastkasse som var ytterligt intressant för mig. För i kassen fanns en hel del original som jag skrivit under åren – julserien som gick i Sundsvalls Tidningen en gång om Carl Bildt och Bengt Westerberg, teaterpjäsen som varit uppförd sju gånger (och som är i stort behov av modernisering; tekniken går ju framåt), samt barnsagor och några noveller. Den kassen ska jag vara rädd om och försöka veta var jag har i framtiden.

I morgon är en ny dag. Jag ska lura med mig dottern till träningen på morgonen och sedan får vi väl se vad som händer. Blåst och snö lär det bli så vi får väl vänta ytterligare en tid på det som kallas vår.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.