Baksidan som aldrig ses

Det har varit en kul dag med dottern. Vi har ägnat en god stund åt att mäta ytor och sedan fick dottern ge sig i kast med att skapa en ritning. Hon är ju duktig på att teckna och måla och även bättre än vad jag är på att dra raka streck. Vi knackade också helt opåkallat på hos bästa vännerna och trakterades med såväl kaffe som ett gott samtal samt förstås en del skratt och skoj.

Hur man ser på sig själv är väldigt individuellt. Självbilden kan ju vara duktigt förvrängd i förhållande till hur andra ser på mig. Och hur man än ser på sig själv så kan man förvisso granska vad man har gjort bakåt i tiden. Men man kan inte se sig själv bakifrån. Framifrån och i spegeln är det inga problem att se vem man är. Och att ställa sig i profil framför spegeln ger också en annan vinkel på sig själv. Inte alltid önskad bild naturligtvis, men en nog så sann bild. Att se sig bakifrån däremot är omöjligt. I alla fall för mig.

Nu är det ju så att dottern är här. Hon är en ärlig person och hon hävdade att jag behöver klippas eftersom jag var långhårig där bak. Där jag inte kan se hur jag ser ut. Eftersom min bild är den jag ser i spegeln protesterade jag förstås. Så länge håret inte hänger i ögonen på mig så tycker jag att jag ser hyfsad ut. Hon ville motbevisa mig och gjorde det på ett tämligen påtagligt sätt. Alltför påtagligt för min smak.

mms_img-12384292121.jpg

Ja, det var som inte något annat att göra än att kapitulera. Hon erbjöd sig att klippa mig och jag behöver väl inte säga att hon är duktig på det. Också. Så nu på kvällen är jag väl ansad i hår och skägg. Testet blir väl i morgon bitti på gymmet. Kanske är det någon som inte känner igen mig. Det är så det känns för mig i alla fall. Allvarligt talat tror jag inte det är någon risk. Hon gjorde ett bra jobb med farsgubben, dottern min.

Det är lite av ”hela havet stormar” inom den gamla alliansen för närvarande. I dag träffades de fyra partiernas ekonomisk-politiska talespersoner för att prata om vad de tycker om varandras förslag. Utåt säger de efter mötet att de säkert kommer fram till någonting gemensamt, men jag tror inte att särskilt många håller med dem. Moderaterna och Kristdemokraterna vill att alla fyra partierna ska lägga fram en gemensam budget, men det vill inte Liberalerna och Centern. Det senare partiet tyckte ju nu senast att vissa saker kan brytas ut ur regeringens budget för att på det sättet undvika, som partiet anser, skadliga skattehöjningar. Den linjen är inte Liberalerna helt inne på.

Hur de fyra har tänkt sig komma överens återstår att se. En kompromiss vet inte jag hur den kommer att se ut och förmodligen vet de inte det själva heller. Inget parti vill ju lägga sig platt för de andra och det finns nog en växande rivalitet mellan Moderaternas och Centerns partiledare. Moderaternas Anna Kinberg Batra känner sig förmodligen och troligen mycket pressad av den stora förlusten av sympatisörer, som den visas i opinionsmätningarna, medan Centerns Annie Lööf däremot stärks av de uppåtgående sympatierna. Jan Björklund är ju den som varit med i leken längst som partiledare i Alliansen och han vill nog ha mer att säga till om i kraft av sin erfarenhet. Ebba Busch Thor sitter ju inte ens i riksdagen och jag tror inte att hon gör det efter nästa val heller. Om nu inte Alliansen hittar på en gigantisk valsamverkansmodell, vilket nog är uteslutet ens som en tanke.

Just nu – i skrivande stund – konstateras att Sverige vann träningslandskampen i fotboll mot Europamästarna Portugal. Matchen spelades i Madeira och det svenska laget innehöll tio nya startspelare i förhållande till VM-kvalmatchen mot Vitryssland i förra veckan. Starkt jobbat av det svenska laget och det är tydligt att landslagsbossen Janne Andersson har många duktiga spelare att välja mellan i det fortsatta VM-kvalspelet.

Och därmed sätter jag punkt för den här dagen, som varit god och rolig för min del.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.