Idrottsvåld

Tingsrätten i Malmö kom med en intressant dom i dag. Hockeyspelaren Jakob Lilja dömdes till villkorlig dom och dagsböter för en misshandel av en motståndare under en match för två år sedan. Domen kommer att överklagas. Vid tillfället var pucken inte i närheten av spelarna när Lilja crosscheckade motståndaren bakifrån i nacken. Lilja dömdes av hockeyförbundets disciplinkommitté till tio matchers avstängning. Fyra av dessa matcher omvandlades till böter på 12.000 kronor.

Domen är intressant bland annat mot bakgrund av att hockey är en tuff och hård sport där det ofta förekommer konfrontationer på isen. Reglerna föreskriver att spelarna kan bli utvisade under varierad tid beroende på hur våldet sett ut. Att ett våldsinslag på isen nu gick till tingsrätten är mycket ovanligt.

Rent principiellt tycker jag att det är bra att just detta ärende gick till domstol. Våldet var oprovocerat och grovt. Om det skett ute på gatan skulle det förmodligen inte ha stannat vid misshandel av normalgraden, som det heter i lagtexten, utan rubricerats som grov misshandel. Sådant våld ska inte förekomma i sporten. Att Lilja i det här fallet redan har straffats har tingsrätten nog tagit hänsyn till, men det förringar allvaret i händelsen som tingsrätten ser det.

Hur är det då med annat våld i andra idrotter. Personligen gillar jag inte det heller. Boxning har ju ofta varit diskuterad och för min del förstår jag inte vitsen med en idrott som går ut på att i princip slå motståndaren medvetslös. Den allt populärare sporten, som jag inte vill kalla sport, MMA är en annan våldsam historia. Där kan kontrahenterna sparka och slå på varandra på ett alldeles hiskeligt sätt. Ser du ett sådant slagsmål på gatan så kommer polisen. Men som sport är det helt accepterat. Det tycker jag är märkligt.

Träningen som MMA och boxningen kräver är helt ok. Det är vältränade personer som utövar dessa så kallade sporter, men syftet med sporten – att tillföra motståndaren skada – gör att jag tar avstånd från dessa verksamheter.

I dag presenterades utredningen som kommer att riva det spelmonopol som statliga Svenska spel har. I stället kommer en ordning att införas som innebär att det kommer att krävas licens för att få ordna spel i landet. Möjligtvis kommer det att bli bättre för spelanordnarna, men jag är ju lite tveksam till om det är bra för konsumenterna, det vill säga spelarna. Redan i dag är det alltför många som åker på ett spelberoende och jag föreställer mig att med fler aktörer som lockar till spel så blir riskerna större. För en sak kan man ju räkna ut – fler aktörer innebär inte att det blir lättare att vinna.

Och så ser jag, inte utan en viss tillfredsställelse, att antalet resebokningar till USA har minskat kraftigt sedan Donald Trump blev president. Från Europa har bokningarna minskat med 14 procent, om jag minns rätt. Ticket har noterat en minskning av bokningarna med 13 procent och Resia med 18 procent. Det är mycket som spelar in för denna minskade lust att åka till USA, men den direkta orsaken tros vara Trumps försök att begränsa tillträdet till USA för personer från utpekade länder. Jag tycker förstås det är bra att fler än jag tappat lusten att åka dit.

Dagen har varit god mot mig och oss kan jag slutligen meddela.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.