Nätverk tunnas ut

Så har ytterligare en offentlig person slutat sina dagar – Gösta Ekman. Han har roat oss och mig i decennier och det är naturligtvis ledsamt att han nu gått bort. Ibland har jag fått intrycket att det är många av dem man känt – antingen privat eller genom media – som dör nuförtiden. Känslan är nog inte helt gripen ur luften. Det är ju faktiskt så att jag har kommit upp i åren själv och de som är någorlunda i samma ålder – vi alla – närmar oss slutet i en högre takt än ungdomar och medelålders gör.

Jag vet många personer som blivit riktigt gamla. Ofta har de talat om att det inte finns några vänner eller bekanta – och då menade de även så kallade offentliga personer – kvar längre. Många gånger har jag hört gamla tala om att ”det får vara nog nu”. Detta sagt inte så mycket för att man som äldre får en del krämpor eller för att man rör sig långsammare eller för att man blir lite glömsk. Utan för att det sociala nätverket – som det heter i dag – undan för undan tunnas ut för att plötsligt försvinna. Det blir ensamt även om man har personal omkring sig och då och då får besök av yngre släktingar.

Gösta Ekman blev 77 år och det är inte någon egentlig ålder i dag. Dock – våra dagar är utmätta och ingen av oss vet vad som väntar och när det möjligen händer. Vilket vi ska vara glada för eftersom vi då helt och hållet kan ägna oss åt att leva.

Så hur har jag då levt i dag? Bra, får jag säga. Efter att ha läst tidningarna noga och fixat DN:s lördagskorsord – i dag fastnade jag inte på något ord – så blev det shopping. Jag är ju inte särskilt bra på att shoppa eller ens på att vara inne i affärer. Ska jag ha något så går jag in och handlar det. Att gå runt i en och flera affärer mer för att titta är inte min likör.

Så i dag har jag kommit på att jag nog är väldigt, väldigt bra på att vänta och göra ingenting. Det finns ju så mycket att tänka på och så mycket som man kan titta på – då menar jag folk som går förbi – att tiden går ganska fort även om det dröjer. Att vänta fick man ju om inte annat lära sig under värnplikten, kom jag att tänka på utan att för den skull vilja utveckla ämnet.

En liten hemlighet så här mot slutet. Något som inte ens hustrun vet om – än. Jag har dragit i mig en hel påse Cloettas dragéägg så här mot kvällningen. 200 gram vägde innehållet och därmed har jag petat i mig över 3.000 kalorier. Två tredjedelar tycks vara socker och det är ju inte alls bra. Men – det var gott. Och varför skulle jag inte unna mig detta. Det gäller ju som sagt att leva varje dag. Det är ju trots allt inte varje dag som käkar så mycket godis. Normalt sett äter jag det väldigt sällan, men jag får kanske skylla på att jag tränar mig inför påsken.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nätverk tunnas ut

  1. Moa skriver:

    Du förtjänar godis, men jag hoppas du inte mår dåligt av det sen!

Kommentarsfältet är stängt.