Fullspäckad dag

Den hemska olyckan på vägen mot Sveg tidigt i morse har legat i mitt bakhuvud hela dagen. Tre personer omkom och fem skadades väldigt svårt och av dessa är det ytterligt kritiskt för två personer. Bussen var full av företrädes ungdomar i årskurs 8 som skulle upp till fjällen för att åka skidor. Om jag minns rätt från radiorapporterna är det 23 personer som fördes till och nu vårdas på sjukhus.

Vid sådana här tillfällen är det naturligtvis katastrofalt för de familjer som nu har mist och riskerar att mista sina ungdomar. För samhället Skene i Västergötland är det en tung och svår händelse. Skene är en förhållandevis liten ort där nästan alla känner alla. Vilket innebär att alla berörs. Jag känner verkligen med den sorg och förstämning som familjerna och orten drabbats av.

Hela dagen har vi tillbringat i Luleå. Jag passade på att åka till Arcushallen där Sunnanås damlag mötte Alvik i en träningsmatch. Det gick nu inte så bra för Sunnanå som fick inkassera ett nederlag med hela 5–0. Det var inte precis vad jag hade väntat mig efter de tidigare träningsmatcherna. Sammanfattningsvis kan man nog säga att det finns en hel del att jobba vidare med.

DSC04191.JPG

Charmiga Omar är inte längre rädd för mig, vilket jag uppskattar. Här vill han lära sig hur kameran fungerar.

DSC04208.JPG

Sedan vi såg honom senast har han lärt sig att klättra upp på en stol, vilket han är mycket stolt över att kunna göra.

Sedan var det god mat i riklig mängd hemma hos Omar och hans familj innan jag och delar av familjen som vi gästade åkte och tittade på basket. Det var en match i division 1 och Luleå Basket mötte AIK från Stockholm. För mig var det en kul upplevelse eftersom det är väldigt länge sedan jag såg en basketmatch i verkligheten. Det var under tiden som  jag jobbade i Sundsvall som jag då och då begav mig till idrottshallen för att titta när Sundsvalls basketlag mötte något annat lag i högsta serien.

Nu blev det en knapp förlust för Luleålaget – bara fem poäng – och det var en riktigt bra prestation av spelarna eftersom AIK leder serien och nog kan ta steget upp i högsta serien. Basket är ju en stor sport i Luleå med många klubbar och många lag. Damlaget tillhör sedan många år den allra högsta eliten i landet, men har väl den här säsongen fått se sig en smula distanserade av Udominate i Umeå.

Mycket mer än detta finns väl inte att berätta om den här dagen, som har varit mycket god för den egna delen. I morgon får jag väl ta ikapp en del nyhetsmässigt som jag missat i dag. Fast då finns det förstås flera andra saker också på agendan.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Fullspäckad dag

  1. Moa skriver:

    Jättefina bilder på Omar!

Kommentarsfältet är stängt.