Fegade ur i dag

Jag fegade ur. I morgon skulle jag egentligen ha bytt till sommardäck. Men när jag kikar på väderprognoserna så spås blött väder – kanske i form av regn eller blötsnö eller rent av snö. Och minusgrader. Så jag har bokat om tiden till efter påskhelgen. Den stadiga värmen, det vill säga våren, borde ju faktiskt komma snart. Jag hoppas på att den börjar på tisdag och att plusgraderna håller i sig till dess våren som årstid kan bekräftas även här uppe hos oss. Häromdagen såg jag sångsvanar och för ganska länge sedan såg jag en skata med en pinne i näbben. Talgoxarna har blivit lite pilska, tycks det mig. Så något är på gång.

Jag har som vanligt fått hjälp med alla papper och sådant som krävs för deklarationen. Så i går kunde jag lämna in den digitalt. Det var skönt att få det ur världen. Jag tror att det är tredje eller fjärde året som jag lämnar in den digitalt och nu går det ganska galant om jag får säga det själv. Förutsättningen är förstås att sifferunderlaget är fixat.

Jag minns första gången som jag gjorde det. Det är ju en klocka som räknar ner tiden som man har på sig. Nu har de tydligen fixat till den så man har tio minuter på sig för varje grej (dvs om det är en bilaga som ska deklareras). Men första gången hade man 15 minuter på sig för alltsammans. Jag blev så stressad av den där klockan att jag mer tittade på den än på vad jag skulle göra. Så i slutändan fick jag bege mig ner till Skatteverkets kontor för att få en tjänsteman att få in de sista siffrorna.

Men ändå. Tänk vad lätt och enkelt det har blivit. Naturligtvis på gott och ont. Tekniken som utvecklats innebär att Skatteverket får information om allt och i regel är det bara att antingen knappa in någon kod på telefonen eller att bekräfta uppgifterna med bank-id. Jag minns hur det var förr i tiden och det sagt utan att jag vet hur länge sedan det var. Då satt man med förra årets uppgifter om hur mycket man fått i lön och alla papper på lån och uppgifter om hur man åkt bil och allt annat. Sedan skulle det räknas ihop och fyllas in i rätt rutor och så in till Skatteverket i tid.

Om jag minns rätt var det taxeringsnämnder som sedan fick ta hand om deklarationerna och i dessa satt oförvitliga kvinnor och män och granskade varje deklaration. Vilken organisation och så mycket folk som var engagerade. Som inkomsttagare och deklarant fick man sedan vänta och vänta på ett besked om man skulle få pengar tillbaka eller om man skulle få betala in mer. Under tiden kunde det komma besked om att något yrkat avdrag inte hade godkänts eller i alla fall ifrågasatts och då var det bara att formulera en skrivelse som bättre motiverade varför man inte ville ha med det i det beskattningsbara underlaget.

Så var det då. Det är kul att tänka tillbaka på. Det fungerade ju det också. Om jag minns rätt var det en del diskussion om hur det skulle fungera när de förtryckta deklarationsblanketterna kom. Jodå, vi har anpassat oss. De allra flesta av oss. Jag tycker att det är bra att det fortfarande finns de som lämnar in deklarationen på papper – de förtryckta uppgifterna till trots. Kanske borde jag göra det nästa år. Det är lite som med kontanter. De ska användas som betalningsmedel och så länge blanketterna kommer i brevlådan så borde de kanske också returneras till Skatteverkets brevlåda. Eller..?

Efter gympasset i morgon blir det nog så att jag måste sätta mig och pärma en stund. Det papperslösa samhället har jag fortfarande inte sett mycket av. Och jag är duktig på att samla på mig sådant som jag tror har någon betydelse.

Dagen har varit god. Jag har varit på stan i ärenden och blev förvånad över att CK-parkeringen var full redan före klockan 10: Jag säger som Kenneth, som jag talar med nästan varje dag: ”Är det inga som jobbar nuförtiden? Alla tycks ju vara på stan.” Sedan har jag med glädje varit lite bärhjälp åt bästa kompisen. Men mest blev det förstås prat och god samvaro. Så gick dagen och i morgon väntar en ny. Må den bli lika bra och inte bjuda på några negativa överraskningar.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.